Als ik het zelf niet doe

04/07/2017

“Als ik het niet doe, dan komt het niet goed…” Een veel gehoord excuus om tóch weer een klusje op te pakken, terwijl je eigenlijk vindt dat een ander het had moeten doen. Waarschijnlijk een waarheid als een koe op dat moment. Maar wat is het effect op de lange termijn?

Onlangs sprak Tom van ’t Hek bij een inspiratiesessie voor de HofP Performance Cup over zijn rol als coach bij het hockeyteam van zijn dochter. Hij verwonderde zich over de jeugd van tegenwoordig. Of eigenlijk… over hun ouders. Scheenbeschermers vergeten? We rijden wel even terug naar huis. Bitje kwijt? Ik koop wel even nieuwe! Niet bij Tom… als ze de spullen vergeten, blijven ze maar een wedstrijd aan de kant zitten. Het resultaat: ze vergeten hun spullen niet zo snel meer.

Op Facebook las ik onlangs een bericht in diezelfde lijn, over “de 15 dingen die je je kind moet laten doen voordat ze tiener zijn”, zoals bijvoorbeeld:

  • zelf op tijd uit bed komen ’s ochtends
  • zelf aankleden
  • eigen boterhammen smeren voor de lunch
  • de vuilnis buiten zetten.

Het gaat vast een keer mis, maar so what…?

Niet omdat je als ouder geen zin meer hebt om hen te helpen (al kan ik me voorstellen dat dat soms meeweegt ☺), maar omdat het grut op die manier voor zichzelf leert te zorgen en als zelfstandig functionerende volwassene de wereld instapt zodra ze het huis uit gaat en de eigen boterham moet verdienen. Het gaat vast een keer mis, maar so what…? Jij schaamt je misschien rot voor de outfit die je dochter van bijna 4 uit de kast getrokken heeft, maar wiens probleem is dat? Zij heeft daar zelf in ieder geval geen last van. Ik spreek uit ervaring.

In mijn werkende leven zie ik het ook vaak: taken (onder luid gemopper) oppakken omdat iemand anders verzaakt of het niet goed doet. Maar wie help je daarmee? Op het moment zelf is het misschien fijn dat het klusje geklaard is, maar raad eens wat de volgende keer gebeurt… Juist!

Hoe dan wel? Ervoor doorzorgen dat je met elkaar gaat leren. In de  Lerende Organisatie van Senge (The Fifth Discipline), is ‘ervaren’ het startpunt voor leren. Vanuit ervaren, kun je gaan reflecteren, experimenteren en (opnieuw) uitvoeren. Een proces dat nooit stopt, maar wel een steeds beter wordend resultaat oplevert. Wat zou er gebeuren als je een (paar) keer niets doet? Niet om je kind of collega letterlijk of figuurlijk op hun snufferd te laten gaan, maar juist om hen én jezelf te helpen met leren… Of zoals een oud Chinees gezegde luidt:

“Tell me and I will forget.

Show me and I might remember.

Involve me and I will understand.

Step back and I will act!”

Meer weten over hoe je elkaar kunt helpen met leren en daadwerkelijk verandering kunt realiseren? Lees dan ook eens de blog van mijn collega Jeroen

ellen

Over de auteur

Elkaar uitdagen om de lat telkens een beetje hoger te leggen, dat geeft mij energie. Daarom past HofP bij mij, een plek waar met elkaar leren en reflecteren vanzelfsprekend is.

Naar Ellen Hennekens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *