Cultuurprobleem oorzaak van onethisch presteren

06/07/2017

Het hoge woord is eruit, het schandaal bij de hypotheekadviseurs van de ABN AMRO (het kopiëren van klant-handtekeningen) is veroorzaakt door een cultuurprobleem. Recent kwam dit via het FD naar buiten. Bij monde van hoofd Retail Banking Frans van der Horst en head of conduct Wies Wagenaar, bleek dit uit het feit dat afdelingen langs elkaar werkten en waarschuwingen van de werkvloer strandden in de hogere managementlagen.

Get it done? Get it done!

Bij de hypotheekadviseurs bestond een norm van ‘get it done’. Hypotheekrapporten moeten zo snel mogelijk afgerond worden. Als klant zou ik zeggen, geen verkeerd uitgangspunt, want wie wil er nu lang op z’n hypotheek wachten? ‘Get it done’ is een terechte norm. Performanceverbetering is daarbij essentieel. Continue verbeteren, lean, procesoptimalisaties, alles om steeds sneller goed opleveren van producten of diensten. In die zin is het onvoorstelbaar dat in deze tijd één van de primaire processen van een bank complex blijkt te zijn…  Zo complex dat mensen zich genoodzaakt voelen om stappen over te slaan om toch te kunnen voldoen aan de prestatienorm.

Excellent presteren is ethisch presteren

Vakmanschap is naar mijn overtuiging de juiste dingen doen op een goede manier. Het is mijn overtuiging dat bedrijven en organisaties veel meer dan vroeger onder druk staan op twee assen. Klanten verwachten gewoon dat bedrijven presteren. Punt. En het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Tegelijkertijd wordt er meer dan ooit tevoren verwacht dat dit op een integere manier gebeurt. Excellent presteren is dus ethisch presteren. Maar die ethische kant is veel minder scherp gedefinieerd. Ethiek is vaak een sociale afspraak, zo doe je het gewoon. En juist hierin schuilt het risico. Als er teveel druk ligt op ‘Get it done!’ zonder aandacht op de manier waarop, loop je risico dat je wel de juiste dingen doet, maar niet op een goede manier.

Excellent en Ethisch Presteren

In onze projecten waarbij wij progressie willen boeken in de juiste dingen doen, op een goede manier werken wij eigenlijk met twee kompassen. Eén geeft richting op de as presteren en de ander op de as van de ethiek. In de realiteit van alle dag oefenen beide krachten namelijk invloed uit op de keuzes die gemaakt worden. En op beide assen kijken we naar Preventie – Perceptie en Reactie. Preventie betekent dat we de zaken op beiden assen van te voren goed ingericht willen hebben. Perceptie betekent dat we het presteren als ook de ethiek continu onderling en met externe relaties van betekenis voorzien. Is dit het juiste wat we doen en is dit de goede manier? Als laatste willen we dan reageren zodat er geleerd wordt met elkaar of zaken die goed gaan versterkt worden.

De komende weken zal ik wat uitvoeriger behandelen aan welke onderwerpen je dan kan denken op de as presteren als ook op de as van de ethiek.

Sjoerd

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *