De ethiek van het presteren

15/02/2016

Afgelopen week was ik in onze hoofdstad. Met de auto. Ik geef toe, onhandig, maar het kon even niet anders. Ik had netjes geparkeerd en liep naar de parkeerpaal om te betalen. Van het uurtarief moest ik wel even schrikken, maar goed dit hoort erbij als je met de auto komt. Amsterdam blijkt over 2014 170 miljoen euro te hebben verdiend met het innen van parkeergeld. Stel je voor dat het beleid van een autoluw stadscentrum gaat slagen? Dan krijgt de gemeente een serieus probleem met de begroting.

Een paradox als gevolg van het stellen van regels ontstaat vaker. Er is een probleem en er wordt een regel verzonnen. In het begin is de relatie tussen het probleem en de regel nog heel duidelijk. Maar na verloop van tijd vervaagd deze relatie. De regel wordt dan een doel op zich.

De druk van regels

Uit onderzoek van Michael Page blijkt dat 65% van 100 ondervraagden compliance officers de bestaande regeldruk terecht vindt, maar dat de regels hun doel voorbij schieten. Geert Vermeulen (directeur van het Nederlands Compliance Instituut) stelt dat er veel is misgegaan de afgelopen tijd en de politiek grijpt daarom naar het enige instrument dat ze hebben: wet- en regelgeving. Ook geeft Vermeulen aan dat deze regeldruk ingegeven is door de opinie van het publiek. Zij wil dat er ingegrepen wordt. Deze week was er soortgelijk geluid te horen vanuit de gezondheidszorg. Bestuurders stelden dat de regels en sancties te kort schieten om integriteit te bevorderen.

Herstel van vertrouwen is het doel

Volgens Geert Vermeulen wil het publiek vooral dat er opgetreden wordt. Dit klopt wat mij betreft deels. Naar mijn mening wil het publiek vooral vertrouwen hebben in de organisaties die haar bedienen. Wat mij betreft ontstaat vertrouwen en het herstel daarvan niet door regels. Regels zorgen ervoor dat het morele geweten extern belegd wordt. Gedrag dat binnen de regels valt is dan per definitie juist. Het nadeel is dat er altijd meer situaties zijn dan regels. Kortom professionals zullen altijd op een bepaald moment in een situatie komen waarbij regels geen richting geven.

13 gedragingen om te bouwen aan vertrouwen

Stephen Covey (de zoon van) benoemt in zijn boek ‘the speed of trust’ een aantal gedragingen die kunnen helpen bij het herstellen van wat hij noemt relatievertrouwen. Neemt u ze eens door en neem eens uw organisatie in uw hoofd. Denkt u dat uw werkgever bouwt aan (een herstel van) vertrouwen?

13 gedragingen

Doe de omgevingscheck!

Neem dit lijstje eens mee de komende tijd. Wat valt je op? Zie je de 13 gedragingen terug komen of schaam je, je voor het gedrag van je eigen organisatie?

Naar aanleiding van dit artikel heeft MT.nl een publicatie geplaatst. Deze lees je hier.

Sjoerd

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *