De vliegtuigjesworkshop 

01/09/2017

“Ik vind jullie hele goede adviseurs”, begon de opdrachtgever, “maar met die vliegtuigjesworkshop hebben jullie echt de plank misgeslagen”. Verwonderd vroeg ik waar hem dat nou in zat, dat misslaan. Mijn opdrachtgever maakte een krampachtige handbeweging naar zijn buik en lichtte toe dat het bijzonder onprettig voelde om te doen. Einde discussie, zo liet hij duidelijk merken. En nooit meer die workshop bij zijn teams. 

Verwonderd vroeg ik waar hem dat nou in zat, dat misslaan.

Vier maanden lang heb ik me afgevraagd wat er nou zo erg was aan het vouwen en gooien van een papieren vliegtuigje. Deze workshop deden ik en mijn collega’s bij heel veel klanten en leverde behalve veel lol, ook inzicht op in mogelijke procesverbeteringen in hun organisaties. Vonden ze spelletjes spelen niet leuk? Had ik misschien de link met processen verbeteren onvoldoende overgebracht? Of waren ze gewoon heel slecht in vouwen? 

Dit vroeg ik me af, tótdat ik met Patricia, de manager van de binnendienst, een gesprek had over voorbeeldgedrag van managers. Een hot topic binnen het bedrijf in het kader van hun ontwikkeling naar Lean Leiderschap. Zij vertelde me een verhaal uit de oude doos waardoor het mij in één klap helder werd wat het probleem met die vliegtuigjes was. Jaren geleden had een hooggeplaatste manager tijdens een personeelsfeest in een balorige bui van een servet een vliegtuigje gevouwen. En vervolgens deze over de eettafel gelanceerd. De impact bleek wat heftiger dan wat deze manager waarschijnlijk voor ogen had: het ietwat aangeschoten gezelschap zag dit als een teken om alles wat voor handen lag over tafel te smijten. “Food fight!” Resultaat: Het bedrijf was niet langer welkom in het restaurant en de hooggeplaatste manager mocht bij de CEO uitleggen wat hij had veroorzaakt. Eind goed, al goed zou je zeggen. Totdat ik langskwam en hen herinnerde aan een pijnlijke episode uit de geschiedenis van het bedrijf. 

De les die ik hieruit heb getrokken? Het ligt te veel voor de hand om te stellen dat ik mijn aanpak af moet stemmen aan wat passend is voor de klant. ‘Wie wil spelen krijgt de vliegtuigjes of Lego workshop, wie serieus wil doen een customer journey.’ Het gaat er uiteraard om dat jouw interventie de gewenste impact maakt. Als ik dit verhaal eerder had gehoord, dan had ik juist tijdens de workshop ongewenst gedrag bespreekbaar kunnen maken met die vliegtuigen. En had ik een aantal mensen door een pijn heen kunnen helpen die ze dachten weggestopt te hebben, zodat ze weer vooruit kunnen kijken in plaats van achteruit. In feite was het ‘food fight incident’ een uit de hand gelopen spel. En leerde dit voorval mij vooral dat deze organisatie een grote behoefte had -en heeft- aan onderling leren door spel en plezier. 

Ik ga binnenkort maar eens terug naar mijn opdrachtgever. Dan zullen we eens zien wie dat vliegtuig het verste gooit!

tim

Over de auteur

Zoek je een betrokken Hopper, die zakelijkheid combineert met een lach?

En die samen met jou gaat voor zowel het resultaat, als voor het leren onderweg?

Dan zoek je mij.

Naar Tim van Lingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *