Effectieve besturing? Maak er een spel van!

23/02/2017

Doelen stellen, KPI’s bepalen, meten, bijsturen. Sommigen vinden het fantastisch, maar veel meer mensen haken af. Dat is jammer. Want effectieve besturing is de sleutel om te leren en een goede prestatie neer te zetten. Betrokkenheid en gedrevenheid maken dat mensen gaan sturen en verbeteren. Hoe kun je dat gevoel aanwakkeren bij je mensen? Door je besturingsproces in te richten als een game. 

Gamification helpt effectief besturen. Hoe dan? Dat laat zich makkelijk uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de sport: hardlopen. Ook dat is voor de meeste mensen op zich een saaie bezigheid. Als je het vol wilt houden is het goed om jezelf een doel te stellen: een bepaald loopevenement, zoals de Dam tot Damloop in Amsterdam bijvoorbeeld. Als je dat doel wilt halen, helpt het als je gaat trainen en je progressie kunt monitoren. Met een app, bijvoorbeeld, waarin je kunt zien of je sneller of verder hebt gelopen dan de vorige keer.

Dat effect wordt nog sterker als je je data kunt delen met andere hardlopers. Je vormt dan een virtueel team dat elkaar onderling steunt en uitdaagt om je gestelde doel te halen. Daarmee heb je het basisprincipe van gamification in besturing te pakken: als je ergens een competitie of team effort van maakt, houd je het langer vol en kom je verder.

Gamification van besturing in de praktijk

Doelen en KPI’s die van bovenaf worden opgelegd zullen maar weinig mensen motiveren. Het helpt al als teams zelf hun doelen mogen kiezen. Als je dit met behulp van spelelementen laat gebeuren en ook het behalen van de doelen op deze manier aanvliegt, komt er extra energie om dat doel ook te halen. Op deze manier heb je goud in handen.

Een voorbeeld. Onlangs faciliteerden we als House of Performance een game tussen verschillende teams in verschillende organisaties. In het spel moest elk team hun eigen doel en aanpak bepalen: wat willen we samen bereiken en hoe meten we onze prestaties? De eerste punten sleepte men binnen door simpelweg het doel vast te stellen. Daarna moest elk team bepalen hoe ze hun voortgang wilden meten. Ook dat lieten we vrij, het spel daagde de teams uit om creatieve prestatie-indicatoren te bedenken. Ze mochten daarvoor bij elkaar afkijken én elkaar beoordelen, wat natuurlijk weer goed was voor extra punten. Zo bepaalden de teams bijna ongemerkt een doel, een relevante KPI en de feedback die hen vertelde of ze op de goede weg zaten.

Het effect dat je wilt bereiken

Vervolgens gingen ze aan de slag. De teams konden in een onderlinge competitie laten zien hoe ze het eigen doel aan het benaderen waren. Die doelen waren overigens totaal verschillend. De één wilde van een klanttevredenheidscijfer 6,5 naar een 8, de andere wilde de doorlooptijd van een beleidsplan terugbrengen van 9 naar 4 weken. Die doelen kan je niet vergelijken, de voortgang wel. En de mate waarin je elkaar helpt. Allemaal factoren die zorgen dat je team hoger komt in de ranking.

De game bestond uit een goede balans gezocht tussen fun en serieuze zaken. Zo werden de deelnemers geïnspireerd tijdens een bijeenkomst met topsporters die hen vertelden wat zij deden om een topniveau te bereiken. Deze kennis werd weer doorgevoerd in de praktijk binnen de game.

Gaandeweg zag je dat mensen redelijk fanatiek hun doel gingen aanjagen. Ze kregen feedback over wat ze aan het doen waren, leerden daarvan en stuurden bij. Zo werd nagenoeg elk teamlid actief betrokken bij het hele proces.

De les? Besturing is een onmisbaar middel om je doelen te realiseren. Gamification maakt iets als besturing, dat over het algemeen niet zo sexy is, leuk én toegankelijk en nodigt uit tot gedrevenheid en betrokkenheid. Dat is precies het effect wat je wilt bereiken.

Doorpraten? Bel House of Performance!

Ook kun je ons volgen op LinkedIn als je op de hoogte wilt blijven van onze ervaringen en werkmethodes gericht op prestaties verbeteren op de werkvloer? Click daarvoor op de button hieronder:

 li-button-a

arjon

Over de auteur

Ik geloof dat het altijd beter kan, voor ons zelf, een collega of klant en voor de samenleving. Daar wil ik graag aan bijdragen. Daarnaast moeten we lol maken en genieten van het leven, immers "Life is too short to drink bad wine".

Naar Arjon van Lieshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *