Gedrag veranderen? Geef eens een compliment.

16/05/2017

Onlangs was het nationale complimentendag. Een initiatief ontstaan uit het idee dat wij als Nederlanders elkaar blijkbaar te weinig complimenten geven. In het licht van de opleiding Organizational Behavior Management (OBM) die ik, als nieuwe HoPper volg, een interessant gegeven. De gedachte achter OBM is dat ons gedrag wordt beïnvloed door de consequenties die daarop volgen. Een compliment is een voorbeeld van een positieve consequentie, een die gedrag versterkt. Simpel gezegd: geef je iemand een compliment na het vertonen van bepaald gedrag, dan is de kans is groot dat diegene dit gedrag in de toekomst zal herhalen.

Als het geven van een simpel compliment helpt bij het stimuleren van bepaald gedrag, zou je toch denken dat we ze om de haverklap uitdelen? Met die vraag in mijn achterhoofd ben ik eens gaan opletten. Zijn wij nou echt zo slecht in het geven van complimenten dat we daar een speciale dag voor nodig hebben? Mijn eerste steekproef deed ik onder een groep vriendinnen. Wellicht niet heel representatief, aangezien zij op een zaterdagavond met een glas wijn in de hand extreem complimenteus naar elkaar waren.

De volgende dag stond ik in de supermarkt en ving ik een gesprek op tussen een vakkenvuller en zijn leidinggevende. De vakkenvuller gaf aan vijf minuten voor tijd klaar te zijn met zijn werk. Er volgde geen compliment. In plaats daarvan kreeg hij te horen dat hij een collega moest gaan helpen die achterliep in zijn werk. Vanuit de leidinggevende een logische reactie: de vakken moesten nou eenmaal voor vier uur worden gevuld. Maar of de betreffende vakkenvuller de volgende keer ook zo hard zijn best zal doen? Ik betwijfel het. Toen ik een kwartier later de winkel uitliep was hij nog steeds aan het werk. Zijn harde werk werd afgestraft, in plaats van beloond.

Geen uitzonderlijke situatie, bedacht ik, terwijl ik mijn boodschappen uitpakte. Op de werkvloer ligt de nadruk vaak op datgene wat nog niet af is of wat beter kan en wordt weinig aandacht gegeven aan wat wel goed gaat. Misschien is zo’n nationale complimentendag dan toch niet zo’n gek initiatief. Al bewaar ik mijn complimenten niet tot volgend jaar, de volgende keer als ik die vakkenvuller tegenkom deel ik er ook al een uit.

Bekijk ook de uitzending van Ondernemerszaken over OBM binnen organisaties.

HOP_HR_BW_4-0003

Over de auteur

Mensen en daarmee organisaties écht in beweging krijgen, daar krijg ik energie van. Ik werk graag samen met de klant, resultaatgericht en altijd met oog voor de mens.

Naar Aileen Nederlof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *