Hoe wordt een ziekenhuis een ICT-organisatie?

22/12/2016

Je bent ziek thuis, vanuit je luie stoel schakel je online met je arts over je behandelplan. Dit is de nieuwe realiteit. Onlangs voorspelde voorzitter Yvonne van Rooy van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een artikel op Skipr, dat zorginstellingen op het punt staan om zich om te vormen tot echte ICT-organisaties. In deze digitale revolutie speelt gezondheidszorg zich steeds meer buiten de muren van het ziekenhuis af. Denk aan het genoemde teleconsult vanuit de huiskamer of bijvoorbeeld cloud-based platforms waarin klinische gegevens van diverse bronnen verzameld en geanalyseerd worden en die zorgverleners of individuele personen toegang bieden tot gegevens over hun persoonlijke gezondheid.

Hoe realiseer je als ziekenhuis nu een succesvolle verandering naar zo’n ICT-organisatie? Hoe blijf je bij en kun je als zorginstelling het verschil blijven maken voor een patiënt die veel mondiger is geworden en zelf mede de regie wil voeren over zijn eigen gezondheid en zijn ziekteproces? Een dergelijke verandering vergt inzicht in niet alleen de technische maar ook de menselijke kant van innovatie. De zorgorganisatie van de toekomst vraagt daarom om een specifiek profiel leidinggevende. De vraag waar het hier dus echt om draait is hoe ziet de zorgmanager van de toekomst eruit?

Dr. Desirée van Dun, onderzoeker aan de Universiteit Twente en organisatiespecialist bij House of Performance, bestudeerde managers die effectief leidinggeven aan continue verandering en verbetering (zoals Lean). In een whitepaper “Innovatie een KPI?” deelt ze vijf concrete gedragingen van managers die e-health succesvol implementeren en echte Lean leiders zijn.

Lean Cultuur

Bij de implementatie van innovaties zoals e-health werkt het om goed aan te sluiten bij de problemen die spelen op de werkvloer. Daarvoor is actief luisteren en doorvragen naar de informatie, meningen en ideeën van medewerkers cruciaal. En als die ideeën dan oppoppen, bouwt een Lean zorgmanager vertrouwen op met zijn of haar medewerkers door overwegend positief te reageren en wordt ruimte gecreëerd voor vernieuwing en experimenten. Medewerkers worden ondersteund en aangemoedigd. Daarnaast is het belangrijk dat leren binnen het team wordt gefaciliteerd, om zo ieders kennis en kunde te vergroten en nieuwe e-health toepassingen effectief te kunnen inzetten.

Ten slotte de vraag voor iedere zorgprofessional: In hoeverre ben jij nieuwsgierig naar technologische vernieuwingen en laat je dat ook aan je mensen zien? Als jullie afspreken gebruik te gaan maken van een nieuw elektronisch patiëntenplatform, gebruik je het dan zelf als eerste? Zet jij de toon? De meest succesvolle Lean leiders in de zorg geven het goede voorbeeld en laten als manager bovengenoemd concreet waarneembaar gedrag zien, waarmee de kans op een succesvolle e-health implementatie wordt vergroot!

Wil je op de hoogte blijven van onze visie en kennis over lean leiderschap? Volg ons dan op LinkedIn via een click op de volgende button:

li-button-a

elise

Over de auteur

Verbinding creëren tussen mensen en het helpen van anderen is wat mij energie geeft; begrijpen wat mensen drijft en samen vol passie naar een doel toewerken en een mooi resultaat behalen.

Naar Elise le Nobel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *