Innovatie door shock-therapy voor organisaties

27/10/2016

Als het gaat om het bestaansrecht van jouw organisatie of de houdbaarheid van je core diensten of producten, van welke ontwikkelingen lig jij dan wakker? Ga de frontale confrontatie aan en help je organisatie over deze angsten heen. House of Performance (HofP) experimenteert met een alternatief change-model vanuit dit simpele principe: begin een aantal start-ups die precies doen waar je wakker van ligt.

Innovatie voor bedrijven is niet als changemanagement

Innovatie wordt wel eens in het verlengde geplaats van continu verbeteren (of Lean of geeft ’t een naam). Eerst de basis op orde, dan continu verbeteren en dan kun je met je organisatie aan innovatie denken. Klinkt logisch, want een innoverend bedrijf vraagt om een cultuur die anders is bij organisaties waar de basis nog niet op orde is. Maar deze aanpak sluit niet aan bij de primaire noodzaak voor innovatie: minimaal bij kunnen blijven met de snelheid waarmee de markt en maatschappij veranderd.

Er zijn shortcuts mogelijk om als bedrijf weerbaar te worden voor disruptieve verandering. En om zelfs deze verandering naar je voordeel om te buigen. Anders dan veranderinitiatieven ‘van binnenuit’, waar er gedacht wordt in verbeterpotentieel en verbeteren van de winst & verlies rekening van komend jaar, stelt dit het ondernemerschap en lef van C-level leiderschap op de proef.

HofP werkt vaak vanuit het idee “je hebt een visie voor je bedrijf, en wat is er dan nu nodig om je organisatie in die richting te bewegen?”. Maar als het gaat om meerdere disruptieve ‘kansen’ hoe vertaal je dit dan in executiekracht? De by-pass waarmee de adviseurs van HofP al een tijd experimenteren is er één waar je mensen van je organisatie buiten de organisatie plaatst in een start-up, met maar één missie: het moederschip uitdagen. En die missie focussen we op waar het leiderschap wakker van ligt.

Satelliet bedrijfjes in orbit

De letterlijke én figuurlijke externe locatie van het team zorgt voor een tweetal essentiële randvoorwaarden voor innovatie:

  1. Creatieve ruimte en tijd. Veel organisaties opereren onder strakke regels en KPI’s. Wat doet dit met de creatieve ruimte en tijd om te experimenteren? Snel start-ups kunnen neerzetten zorgt voor een regelvrije zone om innovatieve ideeën, business modellen en producten in de markt te valideren.
  2. Fouten maken moet. De meeste organisaties hebben een cultuur of politiek systeem waar ‘buiten de gebaande paden treden’ niet normaal is, waar falen potentieel schadelijk is voor je carrière. De start-ups dienen als proeftuin, waar snel geleerd (door te falen) wordt. De learnings worden terug het moederschip in gebracht. Bijv. je verplaatst een deel van een end-to-end klantreis naar een ‘start-up’ en laat hen je bestaande klanten op revolutionaire wijze van dienst zijn. Of: een start-up laat zien dat je bepaalde producten/diensten succesvol kunt toevoegen aan je huidige portfolio.

innovatie implementeren

De start-ups gaan de concurrentie met je aan en veroveren met hun unieke mix van inhoudelijke kennis en ondernemerschap steeds meer (nieuwe) markt. Misschien zit een van je satelliet bedrijfjes op een gouden ei. Misschien verslaat hij uiteindelijk het moederschip waarna er resources overgeheveld kunnen worden voor nog verdere scale-up.

HofP kan je helpen deze pre-fab start-up ondernemingen op te zetten aan de hand van slimme methodieken als de Lean Start-up Methode, agile, business model canvas, etc. en zorgt voor een flinke injectie aan ondernemerschap en energie. Wil je meer weten over onze visie op innovatie implementeren? Volg ons dan op LinkedIn via een click op de volgende button:

Follow us

mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *