Kernwaarden geven richting bij dilemma’s  

20/03/2017

Nog vrij beduusd van de confrontatie dat ik mijn dilemma in de eerste instantie niet door had, is natuurlijk wel direct de vraag – wat ga ik ermee doen? Het dilemma is als volgt: Kan ik het intranet van een klant gebruiken in een salestraject om concrete voorbeelden van werkwijzen en resultaten te illustreren? Hoe vorm ik mijn morele oordeel tav het antwoord op deze vraag en welke actie is geschikt?

Binnen House of Performance gebruiken wij 7 stappen om inzicht te krijgen in een dilemma:

  1. Welke beslissing moet ik nemen?
  2. Wie zijn belanghebbenden?
  3. Wat zijn relevante kaders?
  4. Welke argumenten?
  5. Wat is mijn conclusie?
  6. Wat kan ik doen om de schade te beperken?
  7. Doe ik het ook?

Als kernwaarden botsen

Uitkomst van de sessie voor mij was dat de identiteit van onze organisatie en wie wij zijn als consultants meer duidelijk is geworden. Waarom? Omdat één van de bronnen die wij gebruikt hebben om tot een oordeel te komen onze kernwaarden zijn. Die hebben wij beschreven als Authenticiteit, Reciprociteit en Intensiteit. Dat klinkt natuurlijk prachtig maar zonder sales geen inkomsten. Dus wat telt dan echt?

Je kan onder de kernwaarde ‘intensiteit’ best een verhaal houden over dat het prima is om de inloggegevens van de klant te gebruiken. Net zoals je onder de noemer ‘reciprociteit’ het tegenovergestelde verhaal kan vertellen. Door hier met collega’s over te spreken en er de tijd  voor te nemen bleek dat het niet conform de identiteit van House of Performance is om de inloggegevens van de klant op deze manier te gebruiken.

De dilemmasessie dwong mij er toe om te doorleven wat onze kernwaarden zijn in deze concrete casus. En welke eventuele consequenties zijn we en ben ik dan bereid te nemen? Kernwaarden zijn dan geen mooie kreten aan de muur, maar concrete handvatten om keuzes te maken.

Ik ben uiteindelijk naar het team toegegaan waarmee ik de offerte aan het voorbereiden was en heb uitgelegd dat ik de inloggegevens van onze bestaande klant niet wilde gebruiken. Omdat het niet reciproque is. Informatie en gegevens die mij zijn toevertrouwd door de klant, wil ik niet gebruiken bij een andere klant. Ook al zouden beide klanten dat niet weten. Ik zou namelijk ook niet willen dat klanten op die manier met eventuele informatie van mij of House of Performance om zouden gaan. Dat is een invulling voor mij van onze kernwaarde reciproque.

Sjoerd Hogenbirk is organisatiespecialist bij House of Performance. In zijn artikelen en blogs deelt hij zijn visie en kennis over de ethiek van presteren. Wil je ook de volgende artikelen van Sjoerd  lezen? Volg ons dan op LinkedIn via een click op de volgende button:

li-button-a

Sjoerd

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *