De wat-als-bril

23/06/2016

Bij het woord verbeteren denk je in eerste instantie misschien aan het wegnemen van verspillingen. Dat is logisch. Maar je kunt ook een ander perspectief kiezen. Niet zoeken naar waar je van af wilt, maar onderzoeken waar je naartoe wilt. En dan kijken wat je tegenhoudt. De wat-als-bril van House of Performance helpt je om gezamenlijk nieuwe scenario’s te creëren. Je zoekt de stretch op, zoals JFK deed toen hij sprak van een ‘man on the moon’. Zo ontstaan vaak de meest bizarre ideeën en tegelijk briljante pareltjes. Welke droom wil jij met je team realiseren? En .. wat houdt je tegen om dit nu te realiseren?

ALLEEN ‘JA, EN…’ ZEGGEN

De wat-als-bril put uit de creativiteit die iedereen in zich heeft. Dat begint met het omarmen van werkelijk elk idee dat geopperd wordt. Stel je oordeel uit. Dat betekent dat geen enkele ingeving wordt afgekapt met een oordelend ‘ ja, maar…’. Nee, je reageert met ‘ja, en…’ en borduurt zo voort op het idee van een collega. Probeer het maar eens tijdens een korte oefening, je zult een enorm verschil in energie ontdekken tussen ‘ja, maar’ en ‘ja, en’. Met deze en andere creatieve technieken creëer je met je team een heel scala van gekke wat-als-ideeën. Daarvan zijn er misschien wel 9 te bizar voor woorden en echt onhaalbaar. Maar het gaat om die tiende, die een ongedacht aanlokkelijk scenario schetst.

NELSON MANDELA ALS CEO

‘Wat als we onbeperkt budget hadden?’ of ‘Wat als Nelson Mandela morgen onze ceo is? Wat doet dat met ons gedrag? Onze prestaties? De keuzes die we maken?’ Dit soort vragen kunnen zomaar oppoppen als je met je team de wat-als-bril opzet. Door onwaarschijnlijke of zelfs onmogelijke scenario’s te bedenken, creëer je nieuwe inzichten en ontdek je andere waarden. ‘Zou Mandela zorgen dat we meer met MVO zouden doen? Of meer diversiteit in ons team zouden krijgen? En wat betekent dat dan voor de medewerkerstevredenheid? Wat doet het met de klant? En met het resultaat?’. En let op: denk ‘ja, en’.

KNELPUNTEN ONTDEKKEN

De kunst is nu om, vanuit dat tiende ongedacht aanlokkelijk scenario, te onderzoeken wat jou en je team op dit moment tegenhoudt om de eerste stap daar naartoe te zetten. Hoe? Bij House of Performance geloven we dat je pas echt leert over een systeem als je het probeert te veranderen. Het is dus ook een kwestie van uitproberen, gewoon beginnen met een eerste, kleine verandering. Kies daarbij een experiment dat zo klein is, dat je het eigenlijk volgende week al kan uitvoeren. Daarvoor moet je eerst scherp stellen wat je wilt veranderen én wat je daarmee wilt bereiken. Dat is stap één. De tweede stap is experimenteren: toetsen of er echt gebeurt wat je hoopt.

HET EFFECT METEN

Een voorbeeld. Stel, jullie hebben het Nelson Mandela-scenario uitgewerkt en besloten dat jullie meer maatschappelijk verantwoord willen zijn. Waarom? Omdat jullie verwachten dat jullie je daar meer betrokken zult voelen. Door dit scenario ontstaat een vermoeden: het ontbreken van maatschappelijk relevante activiteiten lijkt een knelpunt in jullie organisatie om betrokkenheid te vergroten.

Dat ga je uitproberen met een mini-experiment: je gaat bijvoorbeeld met het hele team het clubhuis van de lokale sportvereniging opknappen. Het beoogde resultaat is dat de deelnemers zich meer betrokken voelen. Al is het maar voor die ene dag. Kort na de opknapdag meet je het effect. Is de betrokkenheid niet meetbaar verbeterd? Ga dan terug en pas je scenario aan. Door deze stappen steeds weer te doorlopen blijf je continu verbeteren, steeds verder in de gedroomde richting. Dat is het effect van de wat-als-bril.

Continu verbeteren vraagt soms om ruimte voor briljante ideeën en gewaagde experimenten. Wil je eens sparren over jullie toekomst? Bel House of Performance!

Gepubliceerd op Mt.nl

mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *