Preventief liefhebben

31/08/2017

Afgelopen week moest ik er weer aan geloven. Het gras moest gemaaid worden. Met een hoofd getekend door de hooikoorts, rode ogen, een loopneus, liep ik achter de grasmaaier aan. Maar voordat ik aan de slag ging had ik een typerend gesprek achter de rug. Mijn lieftallige echtgenoot is zo gek op mij dat ze ‘preventief liefheeft’. Dat betekent dat ze graag wil dat er geen problemen ontstaan en daardoor kan ze onbewust al tien ongevraagde tips meegeven zodat er niks mis gaat. Ik noem dat bemoeien, maar inmiddels is preventief liefhebben een betere term geworden in ons huis.

Preventie is het voorkomen van problemen door van tevoren in te grijpen of risicofactoren te benoemen. Zo mag ik niet met mijn hand in de grasmaaier (ja inderdaad… hele zinnige tip). Voor organisaties geldt dit natuurlijk ook.

Ik noem dat bemoeien, maar inmiddels is preventief liefhebben een betere term geworden in ons huis.

Joden zeggen wel eens dat de oplossing zonde is van het probleem. Vanuit het perspectief van continu verbeteren zijn problemen het kloppende hart van continu verbeteren. Zonder problemen immers geen mogelijkheid om te verbeteren. Mogen we dan geen problemen voorkomen, in continu verbeteren? Zeker wel! Continu verbeteren kan altijd (de definitie zegt het al…). Er is altijd iets te verbeteren, geen zorgen om een tekort aan problemen, hoe groot of klein ook. Om de meest simpele problemen te voorkomen richten we standaarden in voor besturing, processen, gedrag en leiderschap. Als je de standaarden naleeft worden nieuwe problemen zichtbaar en je kan verbeteren. Tegelijkertijd kan je door die standaarden wel een minimale waarde leveren aan klanten en collega’s, en rendement wordt behaald. Een vorm van preventief liefhebben dus.

In het model van Muel Kaptein over ‘soft controls’ komt het woord preventie ook naar voren. Waarom? Omdat we niet willen dat door onduidelijkheid risico’s ontstaan voor collega’s, klanten, of rendement. Daarom richten we de basis goed in voor presteren, door processen, besturing, gedrag en leiderschap goed neer te zetten. De basis neerzetten, zodat we kunnen gaan verbeteren. Dit geldt natuurlijk ook op de as van de ethiek. Daar bestaat de basis die we voor ethisch gedrag neerzetten uit het volgende kwartet: Duidelijkheid over gewenst en ongewenst gedrag voor alle rollen. Hoe beter mensen begrijpen wat ze moeten doen, hoe groter de kans dat ze dat ook echt doen. Nummer twee is voorbeeldgedrag van het leidinggevende kader. Keer op keer blijkt dat medewerkers eerder beïnvloed worden door voorbeeldgedrag van leidinggevenden dan door formeel beleid. Betrokkenheid bij de organisatie wordt vergroot door respectvolle behandeling en het betrekken van mensen. Betrokken medewerkers dienen eerder ook het belang van de organisatie. En als laatste het borgen van een gedeelde set van overtuigingen. Deze gedeelde set van overtuigingen helpt om op basis van de missie en waarden sterke besluiten te nemen, zoals recent ABN AMRO bijvoorbeeld doet.

Kortom of het nu gaat om prestaties verbeteren of integer gedrag, de basis moet duidelijk zijn. Preventief liefhebben dus.

Hoe doet jouw organisatie dat? En ervaar je het als liefhebben of bemoeien? Een balans die bij mij onderdeel is van een zeer fijne relatie.

Sjoerd

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *