We gaan toch geen spelletjes doen op het werk?

14/03/2017

Een uurtje gamen is normaal tijdverdrijf. Thuis. Maar op het werk? Wat ons betreft wel. Niet in de vorm van het spelen van een game, maar wel door spelelementen toe te passen in het werk. Spelen in deze vorm, gamification, houdt je niet van het werk, het zet je áán het werk. Een doordachte game daagt uit om in het werk nieuwe dingen te proberen en ervaren. En herhalen en opnieuw mogen proberen. Net zo lang tot je het kunt.

De eerste reactie op ons voorstel om een spel in te zetten in verandertrajecten klinkt vaak zo: ‘We gaan toch geen spelletjes spelen? Er moet gewerkt worden!’. Maar guess what: gamification is werken! Om mee te doen in het spel moeten medewerkers individueel en als team aan de slag. Het spel motiveert om nieuwe taken uit te voeren en nieuw gedrag te oefenen. Daardoor blijkt een ‘spelletje’ in veel gevallen sneller en effectiever dan traditionele verandermethodieken.

Je leert het meeste door te doen

Wil je veranderen, dan heb je nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag nodig. Nieuwe dingen, waarvan je het effect moet ervaren en die je moet leren. Nu leren mensen het beste door te doen. Slechts 30% van al je kennis en kunde is door traditioneel leren of overdracht is ontstaan. Het meeste, maar liefst 70%, leer je in de praktijk. Door te doen. En daar zit de kracht van gamification: het stimuleert mensen om dingen uit te proberen die ze uit zichzelf niet zo gauw zouden doen. En door te doen, leren ze.

Net zolang tot je het kunt

Neem je (denkbeeldige) neefje van 10. Wat heeft hij sneller onder de knie, denk je: de speciale moves in FIFA17 of de spellingregels? De eerste 10 tafels of de eerste 10 levels van Minecraft? Precies! Een game motiveert je om te leren door snelle feedback en slimme beloningssystemen. En je mag eindeloos opnieuw beginnen. Met gamification creëer je een werkomgeving waarin je nieuwe dingen kan proberen, fouten mag maken en weer opnieuw mag beginnen. En nog eens. En nog eens. Net zolang totdat je het kunt.

Spelen werkt dus. Maar hoe dan?

Een praktijkvoorbeeld. Stel: je wilt dat je team pro-actief klanten gaat opbellen of iets anders waar ze flink tegen aanhikken. Je kunt dan een spel inzetten, dat hen uitdaagt om toch die drempel over stappen en wél de telefoon te pakken. Door een training te volgen verdien je een beloning in de vorm van punten of een badge. Vervolgens worden medewerkers uitgedaagd acties richting de klant te ondernemen en een afspraak te maken. Elk telefoontje betekent een beloning in het spel. En hoe beter je het doet, hoe hoger de beloning. Ook worden mensen gevraagd hun ervaring en tips te delen, wat weer een beloning oplevert. Je kunt daarbij ook een competitie-element inbouwen, zodat mensen of complete teams tegen elkaar spelen en elkaar uitdagen en motiveren.

De waarde van al die spelelementen is dat mensen leren en niet verkrampen. Je mag immers fouten maken. En als het klantgesprek niet goed ging, stimuleert het spel je om het gewoon nog eens te proberen. Daarin sta je niet alleen, je kunt de training en leerervaringen van collega’s gebruiken, zodat je het bij de volgende klant beter doet.

Gamification blijkt in veel gevallen een krachtig veranderinstrument. Door spelelementen te gebruiken, motiveer je mensen om in hun werk nieuwe dingen te leren en ander gedrag te laten zien. Sneller en beter dan met traditionele verandermethodieken. De mensen zijn er klaar voor, de technologie ook.  Het enige wat je nodig hebt is het lef om iets nieuws te proberen. Want gamification is nog relatief nieuw op de werkvloer. Er valt dus nog een hoop te ontdekken. Te leren, zo je wilt. House of Performance heeft inmiddels ervaring opgedaan in een aantal praktijkcases. We praten er graag met je over door.

Ook kun je ons volgen op LinkedIn als je op de hoogte wilt blijven van onze ervaringen en werkmethodes gericht op prestaties verbeteren op de werkvloer? Click daarvoor op de button hieronder:

 li-button-a

arjon

Over de auteur

Ik geloof dat het altijd beter kan, voor ons zelf, een collega of klant en voor de samenleving. Daar wil ik graag aan bijdragen. Daarnaast moeten we lol maken en genieten van het leven, immers "Life is to short to drink bad wine".

Naar Arjon van Lieshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *