Case: Koninklijke Bibliotheek – Vergroten professionaliteit en effectiviteit managementteam

De Koninklijke Bibliotheek heeft de ambitie om mens en technologie samen te brengen en om als publieke instelling relevant te zijn en blijven. Dit vraagt om veranderingen in de organisatie. Eén daarvan richt zich op de performance van managementteams. 

Klantvraag

Managementteam Marketing en Diensten heeft de ambitie om als team te groeien in veiligheid, vertrouwen, overleggen, besluitvorming en resultaten behalen.

Opdracht aan House of Performance

“Help ons als managementteam sector Marketing en Diensten met het vergroten van onze professionaliteit en effectiviteit.”

Onze aanpak

De aanpak richt zich op zowel het managementteam als het sectorhoofd. Daarnaast wordt de betrokken HR adviseur in de kennis en kunde van House of Performance meegenomen, zodat deze de ontwikkeling kan voortzetten. ​

  • Teamintake en doelen stellen
  • Ontwikkeltraject door teamsessies
  • Leiderschapscoaching van leidinggevende
  • Tiny Habits ontwikkelen en monitoren met Habit Tracker

Resultaten

  • Het team werkt effectiever door aanpassing en aanscherping van de gezamenlijke doelen en door elkaar in vertrouwen aan te spreken
  • Teamleden laten nieuw gedrag zien dat op samenwerking en teamleren is gericht. Dit vertaalt zich naar effectievere vergaderingen en besluitvormingsprocessen)
  • Het team schakelt op een effectievere wijze tussen inhoud en vorm 

Hildelies

"We werken nu als team effectiever samen en hanteren nog altijd de in het traject opgedane inzichten in onze werkwijze." - Hildelies Balk-Pennington de Jongh, sectorhoofd M en D en directielid Koninklijke Bibliotheek