Case: Producent bakkerijgrondstoffen – Met gamification de prestaties van bakkerijen verbeteren

Een internationale producent van grondstoffen voor ambachtelijke bakkers, levert in meer dan 100 landen. Deze producent heeft de ambitie om, naast het leveren van hoogwaardige grondstoffen, nóg meer waarde voor hun klanten toe te voegen.

Klantvraag

Hoe zorgen wij dat we onze klanten, duizenden bakkers in meer dan 100 verschillende landen, kunnen bereiken, waarbij we ze in staat stellen om hun klanten beter te helpen en meer verkopen te realiseren?

Opdracht aan House of Performance

Ontwikkel voor ons een schaalbare oplossing die onze klanten in staat stelt te groeien in onderlinge samenwerking, het verhogen van de klanttevredenheid, betere productkennis en meer verkoop.

Onze aanpak

In co-creatie met de klant de basis leggen voor de maatwerk gamification oplossing.

Onze aanpak

In verschillende designsessies met de producent en hun afnemers, de bakkers, hebben we de spelersdoelgroep gedefinieerd, het gewenste gedrag bepaald en de verhaallijn vastgesteld. Dit vormde de basis van de game en leidde tot het fictieve karakter Bill Bakman: een ambitieuze bakker die door de missies heen de spelers helpt om hun bakkerij goed te laten draaien.

De resultaten

Na een succesvolle pilot bij 11 winkels, is de game nu gespeeld door 276 spelers van 48 winkels. Hieronder zie je de resultaten tot dusver, uitgedrukt in impact op spelers en sales.

Impact van de game op spelers

Impact van één missie op wekelijkse verkoop muffins