Case: Rabobank – Financieel gezond leven klant centraal met gamification

Rabobank stelt zich als doel om de komende vijf jaar 1.000.000 Nederlandse huishoudens te helpen bij het leiden van een financieel gezond leven, nu en later. Uit een analyse van Rabobank zelf, blijkt dat haar adviseurs hiervoor kansen laten liggen in hun gesprekken. Rabobank wil daarom dat zij over relevante en actuele kennis en vaardigheden beschikken, zodat zij hun klanten op dit thema goed kunnen bedienen.

Klantvraag

“Help ons bij het ontwikkelen van een effectieve aanpak die onze adviseurs stimuleert hun klanten proactief en beter te helpen om de juiste keuzes voor een financieel gezond leven te maken. Dit, om de zelfredzaamheid van de klant te vergroten.”

Onze aanpak

Een schaalbare aanpak door middel van een maatwerk gamification oplossing

Aanpak

Om een schaalbare aanpak te realiseren die leren in de eigen werkomgeving bevordert, is gekozen voor het toepassen van gamification. De VermogensCup, een maatwerk gamification-oplossing voor Rabobank, is als volgt opgebouwd:

  1. Vijf opbouwende missies met sport als analogie
  2. Competitie-element als driver van nieuw gedrag
  3. Boostersessies op de lokale banken als kickstart van de missie
  4. Zowel online als offline elementen
  5. Leidinggevend kader als supporter of jurylid betrokken
  6. Spelen en leren, met en van elkaar

Resultaten

  • 633 spelers van 66 banken hebben de VermogensCup gespeeld
  • Financieel adviseurs hebben meer kennis opgedaan en vaardigheden ontwikkeld om hun klanten beter te adviseren over een financieel gezond leven
  • Door het spelen van de VermogensCup is er gemiddeld 13% méér instroom van belegd vermogen in Q2 2018 (zie afbeelding) ten opzichte van niet deelnemende banken, wat direct bijdraagt aan het financieel gezond leven van de klant

Extra instroom belegd vermogen bij deelnemende banken t.o.v. niet-deelnemende banken

Jeanine

"Samenwerken met House of Performance is samen creëren en doen. Open staan voor en gebruik maken van elkaars expertise resulteert daardoor in het bereiken van het beste resultaat. Met veel energie en ruimte voor fun en vieren.” - Jeanine Rademakers, Salesmanager Vermogen Rabobank

Ontdekken wat gamification voor jouw organisatie kan betekenen?

Schrijf je dan nu in voor onze gratis workshop gamification!

Benieuwd naar hoe anderen de workshop ervaren? Bekijk dan onderstaande video met ervaringen van deelnemers.