Met de NVVK Expeditie hebben we doorlooptijd van de schuldregelfase verkort

De NVVK is de grootste branchevereniging voor schuldhulp en financiële dienstverlening. Om de schuldhulpverlening te verbeteren heeft House of Performance een analyse gemaakt en daarbij hebben we een 4-tal interventies gedaan. Het belangrijkste onderdeel daarvan was de game, de NVVK Expeditie, die we in co-creatie met NVVK hebben ontworpen.

Quote NVVK

Uitdaging

NVVK heeft veel gedaan voor het verbeteren van de schuldhulpverlening. Alles staat op papier, maar de mogelijkheden, het eigenaarschap en de uitvoering was nog niet bij alle leden en medewerkers geland. De ambitie van de NVVK is om 80-90% van alle schuldregelingen binnen 120 dagen te laten plaatsvinden. De uitdaging zat in het activeren van medewerkers, aandacht geven aan het zien van de mogelijkheden én de praktische doorvertaling van deze mogelijkheden voor hun eigen rol. Wat kunnen we gezamenlijk veranderen en hoe kunnen we als House Of Performance daarin faciliteren zodat het duurzaam transformeert.

Aanpak House Of Performance

Onze oplossing was een game: de NVVK Expeditie, waarin medewerkers werden geactiveerd en ondersteund de schuldregelfase te versnellen en zo bij te dragen aan zo snel mogelijk schuldenrust.

In deze Expeditie gaan ze op missie, en bij elke missie voeren ze een aantal opdrachten uit die uiteindelijk moeten leiden tot een verbeterde samenwerking en verkorte doorlooptijd. Bijvoorbeeld het maken van een kennisquiz, verbeteracties opstellen, doelen daaraan verbinden, contact opnemen met partijen die hen ondersteunen, maar ook kennis uitwisselen door elkaars opdrachten te reviewen en dus van elkaar te leren.

Waarom heeft Digital een grote bijdrage geleverd?

De online variant zorgt voor een schaalbare toepassing. De teams komen uit het gehele land, van Zeeland tot Groningen, maar behandelen dezelfde materie en volgen dus hetzelfde online traject. Op deze manier kunnen zij de opdrachten maken in eigen tijd, waarbij de materie en de opdrachten ook direct van toepassing zijn op het werk en je dus direct kunt integreren en ermee kunt oefenen. Door het on the job te doen, leert men er het meeste van (70-20-10 principe).

Tenslotte hebben we op het (fysieke) eindevent gemerkt dat de competitie een “fun” aspect aan het werk meegeeft. De spelers van de game hebben ervaren meer plezier te hebben in het werk, er uitdaging in te zien en de competitie zorgt ook voor een extra motivator om het goed te doen.

Elselieke closeup

Quote Elselieke

Resultaten

De doorlooptijd van de schuldregelfase is verkort en op de onderstaande vragen hebben de deelnemende teams een 20% hogere score gegeven dan vóór de Expeditie

  • Binnen mijn team bespreken we actief met elkaar hoe we de doorlooptijd van de schuldregelfase kunnen verkorten
  • Binnen mijn team voeren we verbeteracties uit om de doorlooptijd van de schuldregelfase te verkorten
  • Binnen mijn team bespreken we de voortgang van verbeteracties en het resultaat
  • Ik weet wat ik concreet kan doen om de doorlooptijd van de schuldregelfase te verkorten

Tijdens het eindevent hebben we een prijsuitreiking gehad, waarbij het enthousiasme en de motivatie van de spelers indrukwekkend was. Zij hebben afgesproken er, los van de Expeditie, zelf nog een vervolg aan te geven en de beker langs elk team te laten gaan! Ook al was het geheel online, de Expeditie heeft toch een band gesmeed tussen de spelers en teams.