Met gamification de klantbeleving bij Bruna vergroten

De afgelopen jaren zag Bruna het retaillandschap radicaal veranderen. De retailer wilde daarom inzetten op het vergroten van de klantbeleving om zo de prestaties van de individuele franchiseondernemers te verbeteren. Daartoe ontwikkelden wij voor hen een Performance Game: een maatwerk gamification oplossing om gewenst gedrag te stimuleren en prestaties te verbeteren.

Klantvraag

Bruna, een grote Nederlandse franchiseonderneming, heeft het speelveld de afgelopen jaren enorm zien veranderen. De opmars van online verkoop is niet te stuitten, klanten verwachten een ‘beleving’ bij ieder winkelbezoek en delen deze, zowel de positieve als negatieve, realtime én online.

Opdracht aan House of Performance:

Help ons meer grip op de implementatie van onze franchiseformule te krijgen, om zo de resultaten van onze winkels te verbeteren.

Onze aanpak

Om de implementatie van Bruna's franchiseformule te verbeteren, ontwikkelde House of Performance een maatwerk gamification traject. Wij noemen dat een Performance Game. Op basis van de organisatiedoelen, bepaalden we de speldoelen: het verbeteren van de klantbinding en het verbeteren van de omzet.

Gewenste gedrag

Om de prestaties te verbeteren, zijn we gaan sturen op het gewenste gedrag:

  1. Het volgen van de franchiseformule
  2. Zichtbaar zijn en met de klant in gesprek gaan
  3. Pro-actief oplossingen aan klanten bieden en waarde toevoegen

Resultaten

Omzet bij seizoen product

Medewerkers die nieuw product verkochten

"We wilden graag op innovatieve wijze onze medewerkers helpen om klantgerichter te werken en hen verleiden om de Bruna franchiseformule toe te passen. Het resultaat is fantastisch en voor onze cultuurverandering een geweldige stap voorwaarts!” Fred Zeegers - Algemeen directeur Bruna

Ontdekken wat gamification voor jouw organisatie kan betekenen?

Schrijf je dan nu in voor onze gratis workshop gamification!

Benieuwd naar hoe anderen de workshop ervaren? Bekijk dan onderstaande video met ervaringen van deelnemers.