Om te bepalen wát je wil transformeren, is het belangrijk om naar de volgende factoren te kijken:
Mens en Organisatie: Welke vorm van samenwerken ondersteunt de organisatie het beste in de beoogde transformatie? De wendbare, Agile organisatie wordt nu vaak geïntroduceerd.
Data en Analytics: Hoe organiseren we onze data governance om de inzichten uit onze data te krijgen die we nodig hebben? De beste data aanpak is meestal non-invasive.
Technologie: Is de technologische (IT) basis op orde om de toekomstige strategie en de klantproducten te ondersteunen? De architectuur is veelal gebaseerd op een platform als basis voor het (modulair) aanbieden van producten en diensten.
Ecosystemen: Welke ongewone partners bieden ongewone kansen voor toekomstige samenwerking? Het bouwen van een gezond ecosysteem vraagt vaak specifieke competenties.
Hoe willen we transformeren?
Om ook goed invulling aan de hoe-vraag te geven, is het belangrijk aandacht te geven aan:
Het vormgeven van de verandering: Een verandering gaat niet vanzelf. Het vraagt kennis, ervaring, kunde en capaciteit om de noodzakelijke interventies te doen die de verandering de juiste richting op begeleiden.
Eigenaarschap en samenwerking: Transformatie vraagt eigenaarschap van het topmanagement. Maar het gaat ook om het anders leren samenwerken binnen en buiten de organisatie, meer vanuit afhankelijkheid aan de transformatie doelen dan de bestaande structuren.
Helder toekomstbeeld: Het toekomstbeeld zal bij de start eerder een polaroidfoto zijn dan een volledig uitgewerkte detailtekening. De stip op de horizon moet wel aansprekend en activerend zijn om de organisatie in beweging te zetten.
Veranderteam: De meeste organisaties hebben moeite om volledig autonoom te veranderen zonder de ondersteuning van een team van gekwalificeerde veranderaars. Zij geven richting aan de verandering en leveren de capaciteit en competentie die de lijnorganisatie vaak niet heeft.
Duurzame impact: De verandering is pas een transformatie als deze blijvend is. De transformatie vraagt meer dan tijdelijke ondersteuning. Juist het conformeren naar de toekomst van alle management systemen, zoals finance, HR, sales en operations, borgt de verandering in een transformatie.