100% duurzame projecten door 100% betrokken collega’s 

28/06/2019

In 2025 zijn al onze projecten duurzaam, voor mens en maatschappij. Dit is het ambitieuze doel (ook wel BHAG genoemd) dat wij afgelopen december hebben gesteld. Zo’n doel stellen is één maar hoe zorg je ervoor dat je niet alleen maar roept dat dit is wat je wil maar er ook echt iets gebeurt? Hoe krijg je het voor elkaar dat de BHAG echt deel gaat uitmaken van je organisatie? En met deze BHAG gaat het niet alleen over onze eigen processen, en ja we reizen standaard met het OV (>500.000 km per jaar!) en ook in termen van werkgeverschap zijn zaken bij House of Performance goed geregeld. Maar het gaat ons ook vooral om de werkwijze richting onze klant. Dit vraagt in de eerste instantie om een verandering binnen onze eigen organisatie. Het gaat om gedeelde beeldvorming over, draagvlak voor en focus op het doel. Er is een verandering nodig. 

Visiedag 

Om de benodigde verandering te realiseren hebben we verschillende momenten met collega’s aangegrepen. Het lukte ons tot voorkort alleen nog niet om alle medewerkers bij elkaar te krijgen. Hierdoor bleef er een situatie berstaan waarin er onvoldoende een gedeeld beeld bestond. Er waren verschillen van mening over het begrip duurzaamheid, over de urgentie van de BHAG en met name ook verschil van mening over de relevantie en toepassing van duurzaamheid in ons werk bij de klant. Kortom: het collectief snappen, geloven en kunnen was onvoldoende ingevuld. Tijd om het veranderkompas in te zetten.  

Twee keer per jaar organiseren wij onze visiedag. De laatste hebben wij afgelopen 14 juni beleefd. Tijdens de visiedag blikken wij terug op het voorgaande halfjaar en bepalen we waar we staan ten opzichte van onze doelen. Een perfect moment om met inzet van het veranderkompas onze BHAG onder de loep te nemen.  

Met vier collega’s is een plan gemaakt voor de Visiedag: wat is ons doel voor deze dag en waar staat onze doelgroep (onze organisatie)? Waar moeten we nog in investeren om die BHAG meer in het werk van alledag op te nemen? In termen van het Veranderkompas: Hoe zorgen we dat we collectief snappen waar het om gaat en hoe wij kunnen bijdragen? Geloven we in het waarom? En hoe zorgen we dat we meer beeld krijgen van hoe wij hieraan kunnen bijdragen 

Michel Schuurmans (directeur Economie van MVO Nederland) startte onze visiedag met een inhoudelijke inspiratie en confrontatie op het thema duurzaamheid. Helder, heftig, enigszins deprimerend, maar  ook inspirerend, met handreikingen van organisaties die er al mee aan de slag zijn. De boodschap is goed geland.  

Een zestal van onze klanten nam daarna plaats in een klantarena. Ze deelden de grote uitdagingen en dilemma’s waar zij op het gebied van duurzaamheid mee te maken hebben. Hierdoor kregen wij een goed beeld van hoe wij zelf waarde kunnen toevoegen in deze uitdagingen. 

Aan het einde van de dag hebben de vertaalslag gemaakt naar dilemma’s van huidige klanten en zijn er 10 pitches opgesteld waarmee we dicht bij onze eigen expertise zijn gebleven en die aansluiten bij de dilemmas in duurzaamheid van onze klanten. 

Door het veranderkompas te volgen hebben we onze collega’s meegenomen in de BHAG. Snappen waar het om gaat en hoe wij kunnen bijdragen? Vink! Geloven in het waarom? Vink! Geloven we dat wij dit nu al kunnen? Getting there! De deur naar meer duurzame projecten is geopend, we willen bijdragen, maar we zullen nog niet pretenderen experts te zijn in het duurzaamheidsveld. Willen we hier meer mee? Zeker! 

Wil jij meer weten over hoe wij organisaties willen ondersteunen te verduurzamen, neem dan vooral (vrijblijvend!) contact op. Ben je benieuwd naar onze volgende inzichten en stappen op het gebied van duurzaamheid? Houd dan onze blogs en social media in de gaten.  

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
HOP_HR_BW_4-0059

Over de auteur

Wat ik gaaf vind is zien dat er méér kan en samen koers zetten. Kijken naar wat er is: waar is enthousiasme, waar liggen kansen? En vervolgens bepalen waar we naartoe gaan en hoe we daar komen.

Naar Ruth van Luijk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *