5 must-read artikelen voor een succesvolle tweede helft van 2020

31/07/2020

Veel organisaties hebben de eerste helft van 2020 te kampen gehad met een reductie van omzet en productiviteit als gevolg van de coronamaatregelen. Erop vertrouwend dat we samen weer de ‘goede’ kant op bewegen focussen we voor de tweede helft van 2020 op de herstelfase. Hieronder de vijf must-read artikelen voor leiders voor deze zomer om met inspiratie en motivatie van de rest van 2020 de start te maken van iets nieuws en groots.

Must-read 1: Four success factors for workforce automation

Een recent artikel van McKinsey, waar onder andere wordt beargumenteerd dat Robotic Process Automation (RPA) zeker niét gezien moet worden als een extra IT-service, maar als iets waar de business het eigenaarschap dient te pakken.

RPA: een automatisering revolutie

RPA biedt ongelofelijk veel kansen om de effectieve output van organisaties te verbeteren en te vergroten. We zien op dit moment twee scenario’s bij onze klanten:

  1. Organisaties die starten met RPA
  2. Organisaties die geïnvesteerd hebben in RPA en een versnelling willen in het opschalen van de vaak nog lokale (pilot) successen.

Organisaties komen er inmiddels achter dat investeren in succesvolle RPA implementatie niet alleen om technologische IT-investering vraagt, maar ook om change management. Lees hier meer over onze visie op RPA implementatie.

Je slaat de plank mis als je RPA top-down inzet en werk bij teams laat wegnemen door een team van RPA-specialisten. RPA gaat om het versterken van teams, niet het vervangen ervan. Deze inclusieve en bottom-up aanpak vraagt om een goede change-aanpak en zal leiden tot een schaalbaar succes.


Must-read  2: Future of work: The good, the challenging and the unknown

Een recent artikel van Microsoft onderschrijft de ontwikkeling van nieuwe teamgewoontes bij remote samenwerken, zoals je camera aanzetten tijdens virtuele meetings bijdraagt aan een betere communicatie: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2020/07/08/future-work-good-challenging-unknown/

De nieuwe werkomgeving: Slim remote samenwerken

Dat digitalisering de afgelopen jaren een plek had op de RvB-agenda is een feit, echter is de urgentie sinds COVID19 gewijzigd. Pre-COVID19 was de vraag: ‘hoe zorgen we dat teams (meer) digitaal werken? Anno juli 2020 zien we dat de vraag is geworden: ‘hoe motiveren we teams om slimmer digitaal samen te werken?’. The Cue, spin-off van House of Performance, krijgt dagelijks vragen over hoe je teams op schaalbare wijze, veilig, effectief en met energie laat samenwerken met goed gebruik van de IT tooling.

Optimaal gebruik van software (‘software adoptie’) gaat verder dan de welbekende knoppentraining. De vraag is welke nieuwe gewoontes teams moeten ontwikkelen dat een combinatie is tussen ‘zachte’ digitale interacties en hun gebruik van digitale tools. De tweede vraag is hoe je dit doet op schaalbare wijze, zodat je desgewenst, binnen 2 maanden impact maakt bij honderden teams.


Must-read  3: The journey to an agile organization

Dé must-read over Agile transformaties is de classic van McKinsey. Het artikel gaat over hoe je deze reis kunt bewandelen als organisatie. Het bevat vele inzichten die we in de praktijk brengen met onze klanten.

Agile werken: beter en sneller reageren op de volgende crises

Beter omgaan met de volgende crisis? Sneller kunnen handelen van werkvloer tot boardroom? Wordt een wendbare organisatie, of in goed Engels: wordt Agile. Ook de trend van Agile werken is in een stroomversnelling door COVID19. Bedrijven realiseren zich dat de wereld plotseling in een onverwacht scenario terecht kan komen. De wendbaarheid van je organisatie bepaalt of je het wel of niet redt in een dergelijke nieuwe wereld.

Velen noemen het een reis, echter impliceert dit een bestemming. En dit is nu juist niet waar het om gaat bij Agile werken. De uitdaging is natuurlijk de implementatie van Agile werken.  Met een ‘Agile Transformatie’ ontsnapt je organisatie van een traditioneel statisch model naar een dynamisch en ritmisch proces, waar je een deel van de onzekerheid en complexiteit van de buitenwereld toelaat in je eigen organisatiestructuur. Lees hier meer over de visie en aanpak van House of Performance op het implementeren van Agile werken.


Must-read 4: Are you leading through the crisis or managing the respons

Fysieke en mentale ruimte hebben om ook de lange termijn uitdagingen scherp op het netvlies te houden, vraagt van leiders om de crisis goed te managen. Of eigenlijk orde te scheppen in tijden van chaos, zodat er snel ruimte kan ontstaan voor de uitdagingen van de nabije toekomst. Daarom deze must-read van HBR over het leiderschapsgedrag dat nodig is in tijden van crisis en onzekerheid.

Duurzaam ondernemen: In chaos, kijk ook eens voorbij de korte termijn herstelacties

De crisis die COVID19 bij vele bedrijven heeft gebracht, inspireert korte termijn acties: vitale processen stutten, kosten besparen, klanten behouden. Toch is het belangrijk om ook de lange termijn in het oog te houden.

Grote organisaties leken altijd de olietankers die in contrast stonden met de snelle hippe start-ups. Echter heeft de afgelopen periode laten zien dat elke organisatie snel kan bewegen. Dat neemt niet weg dat dit niet zonder kleerscheuren is gegaan. Vakantiedagen worden verplicht opgenomen, teams zijn nog tot minimaal eind 2020 volledig thuis aan het werk en nieuwe fenomenen als virtual meeting fatigue zijn een feit.

Het is eigenlijk een sterk staaltje prioriteiten stellen door Covey.

Tijdens crises wordt je tijd als leider opgeslokt door belangrijke urgente zaken. Maar het is ook noodzakelijk ruimte te maken voor belangrijke en (nog) niet urgente zaken, zoals de vitaliteit van medewerkers of de klimaatverandering van onze aardbol. Bij House of Performance hebben we, ook nu, aandacht voor onze BHAG: 100 % duurzame projecten voor mens en maatschappij in 2025.


Must-read 5: 10 steps to creating a data driven culture

Een artikel van de Harvard Business Review waar je onder andere leest dat een succesvol datateam niet alleen uit data en BI-specialisten moet bestaan.

Datagedreven werken: besluitvorming verbeteren

In een studie van Gartner staat dat bedrijven investeringen verhogen voor advanced analytics. In afgelopen jaren stonden de juiste vaardigheden, processen en infrastructuur in huis hebben centraal. De basis op orde om überhaupt te claimen iets te doen met (big) data. Echter, is dit vaak nog het feestje van IT of de afdeling data & analytics.

Hoog tijd om in de dagelijkse operatie daadwerkelijk slimmer (samen) te werken met de inzichten voortkomend uit data.

Dat data een belangrijke resource of zelfs USP is voor veel organisaties is anno 2020 een feit. De beweging die veel organisaties nu willen maken is om teams, in alle lagen van de organisatie, te equiperen met ‘advanced’ inzichten vanuit data. Maar vooral om hen de vaardigheden en de gewoontes aan te leren om deze inzichten om te zetten in slimme(re) acties.

De transfer van data naar inzicht naar actie is hét thema van 2020-2021.Belangrijk is om de verantwoordelijkheid van data (zoals kwaliteit en visualisaties) uit de handen van de ‘specialistische technici’ te halen en aan de business over te dragen. Lees hier meer over de visie en aanpak op het implementeren van datagedreven werken.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *