Agile transformatie is een reis

30/05/2021

De joint venture die voor de Nederlandse en Belgische spoorwegorganisaties de technologie achter internationale treintickets ontwikkelt, ging op reis. Leen Dewicke, Team Lead bij BeNe Rail International, vertelt over de route die haar organisatie aflegt naar een volledig Agile manier van werken. Over hoe je je pad baant en waarom er leiders in plaats van managers nodig zijn.  

Boek je als reiziger in de Benelux bijvoorbeeld een ticket voor de Thalys, dan schuilen daarachter de systemen van BeNe Rail International. Dewicke legt uit hoe dergelijke systemen sinds de digitalisering van de railwereld rond de eeuwwisseling snel verouderen. In deze sector worden de commerciële marges kleiner en daarmee de vraag om een kostenefficiënte aanpak groter. Maatschappelijke trends zoals vliegschaamte maakt de spoorwegwereld aantrekkelijker waardoor de concurrentie tussen toeleveranciers versterkt. Drie belangrijke redenen voor BeNe Rail International om hun werkwijze meer wendbaar te maken. Agile werken werd de manier om de nieuwe bedrijfsstrategie tot een succes te maken.

Het watervalsysteem doorbreken
Bij de start van de pilotfase besloot het managementteam eerst zelf zo snel mogelijk een Agile werkwijze op te pakken. Sommigen waren al fans van die methodiek, anderen waren er nog onbekend mee. Al in de eerste paar weken was de veranderde dynamiek voelbaar. Volgens Dewicke was de grootste uitdaging om niet in bekende reflexen te schieten. Om patronen uit het oude watervalsysteem te doorbreken op weg naar meer samenwerking. Ook de keuze van de methode is een valkuil. Dewicke waarschuwt dat Agile en Scrum verschillende dingen zijn en dat het zaak is om binnen de methodologie van Agile de meest passende werkmethodes te kiezen.

Vanzelf een route over de berg

Bij BeNe Rail International bleek bijvoorbeeld Kanban een geschikte methode, omdat die teams een beter beeld geeft van wat er aan werk op de plank ligt. De afweging welke aanpak binnen Agile werkt, wordt soms ook pas tijdens de reis duidelijk, meent Dewicke. Ze snapt dat organisaties de transitie naar Agile snel als een enorme berg zien. Haar ervaring is dat het simpelweg zetten van eerste stappen vanzelf een route over die berg laat zien. Volgens haar is de introductie van Agile de makkelijkste stap en vraagt vooral de implementatie met het maken van keuzes en overwinnen van weerstand de aandacht. BeNe Rail International koos bewust voor House of Performance, omdat ze daar de nadruk leggen op het begeleiden en coachen bij de implementatie ná de introductie en hierbij letten op zowel de ‘zachte’ als de ‘harde’ kant van de agile transformatie.

Voordelen van de hybride periode
Een eind op reis naar de organisatie die volledig Agile werkt zit BeNe Rail International nu in een hybride fase. Een aantal teams werkt volgens nieuwe methodes, terwijl een deel van de organisatie nog op de oude manier opereert. Die fase vraagt om extra veel afstemming tussen deze twee werelden. In deze onontkoombare periode ziet Dewicke nadelen, maar zeker ook voordelen. De proefperiode op kleinere schaal levert allerlei belangrijke lessen op, die richting geven voor beslissingen bij een bredere implementatie. Inmiddels drukt de energie van Agile al wel een duidelijk een stempel. Dewicke merkt hoe het delen van sprint reviews van Agile teams de rest van de organisatie aanmoedigt. Iedereen ziet nu hoe dicht ontwikkelaars op de behoefte van klanten kunnen zitten. De teams groeien mee en blijven in verbinding.

De essentie van Agile volgen
Dat het pad naar Agile werken binnen de organisatie op weerstand stuit, vindt Dewicke niet meer dan menselijk. Ze heeft persoonlijk ervaren hoe je tijdens de transitie meerdere keren door de verandercurve van Kübler-Ross kunt schieten met reacties als ontkenning, onderhandeling en acceptatie. De reis naar een andere manier van werken vraagt in haar optiek niet alleen iets van de teams, maar ook van het soort leiderschap. Er zijn eigenlijk geen managers meer nodig, die vooral controle als tool gebruiken, maar leiders die vertrouwen geven, inspireren en teams laten groeien. Op die reis is haar devies ook om steeds de essentie van Agile te volgen en naar de wereld om je heen te blijven kijken om te ontdekken of je organisatie nog in de pas loopt met veranderingen. Zo blijf je relevant en betrokken.

Luister voor het hele verhaal onze podcast over de verandering naar Agile met Leen Dewicke, waarop dit blog is gebaseerd. Dit is de derde  aflevering van een serie HofP Podcasts over de Future of Work. Ik ga hierbij, soms met een sidekick, in gesprek met experts en managers over hoe werk en organisaties er nu en in de toekomst uit kunnen zien. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker
Geef een reactie hier...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *