Agile. Scrum. Voor de één zijn deze termen abracadabra. Een ander noemt het containerbegrippen. Modeverschijnselen in de corporate wereld. Maar mensen die ermee werken zijn, hoewel soms met de hakken in het zand, over het algemeen laaiend enthousiast. Wat is het geheim van agile werken?
Slimmer en meer klantgericht samenwerken
Ik ben Agile transformatie coach. Een half jaar terug startte ik met het begeleiden van de marketing- en salesafdeling van een middelgrote organisatie. Ze wilden slimmer samenwerken. Meer markt- en klantgericht ook. House of Performance realiseerde deze transitie door intern mensen op te leiden en hands-on teams in agile werken te begeleiden. Zo ben ik hierin gestapt. Naast het trainen, begeleiden en coachen van de teams en vooral de product owners, richt ik de besturing van het verandertraject in en adviseer ik het management en HR. En wat ook heel belangrijk is: het betrekken en coachen van interne medewerkers met agile talent om zo te zorgen voor een goede borging van de nieuwe manier van denken en doen, zodat zij straks mijn werk kunnen overnemen.
Voor iedereen duidelijk wat de voortgang is
We gingen met drie teams aan de slag met als focus: wat houdt agile werken in? Dus we leerden ze Agile denken en Scrum doen – de methodiek die weer onder Agile hangt, met een product owner en Scrum master en mensen die in teamverband werken met een scrumbord en post-its. En wát leer je dan? Uiteindelijk gaat het om projecten doen in kleine stapjes. Je zet een doel neer en normaal zijn bedrijven veel tijd kwijt aan het uitgebreid plannen en uitwerken van elke detail. Met Agile begin je gewoon meteen met de eerste stappen. Alles wat het team moet doen zet je op een scrumbord, zodat het voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren en wat de voortgang is.
TIP: Download hier gratis de whitepaper 7 elementen om effectief agile te werken
Tussentijds feedback vragen en aanpassen
Gek genoeg zit hier het geheim: een enorme verbetering van het slimmer samenwerken. Spannender dan dat is het niet. Gewoon van elkaar weten hoe het gaat. Je bespreekt met je team de to-do’s en bepaalt wat echt belangrijk is om nu te doen. Soms sta je dagelijks voor het bord en in vijftien minuten praat je elkaar bij waar je bent, waar je tegenaan loopt en hoe je elkaar kunt helpen. En buiten zo’n meeting overleg je alleen met mensen voor wie de informatie écht relevant is. En heel belangrijk: je vraagt tussentijds feedback aan de klant en past daar het plan op aan. Ga je nu de verkeerde kant op, dan is bijsturen een kleine moeite. Zo voorkom je dat je een half jaar voor niks hebt gewerkt.
Wie met Agile begint, krijgt veel op zich af. De eerste reactie die je op de werkvloer krijgt is vaak: “Gaat dit ons werkelijk helpen? We hebben het al zo druk!” En: “Wat een kinderachtig gedoe zeg, al die post-its.” Maar na een maand zien mensen al dat alles veel effectiever verloopt. En door de ‘sociale druk’ – immers, alles staat op het bord met naam, toenaam én deadlines – is iedereen extra gemotiveerd zijn planning en doelen te halen en elkaar te helpen. En men durft stakeholders (veelal het management) aan te spreken en te vragen beslissingen te nemen of resources te regelen.
Wanneer scepsis omslaat in enthousiasme
Wat is voor mij nu de grootste kick? Wanneer scepsis omslaat in enthousiasme. Wanneer de hakken in het zand loskomen, omdat de grootste tegenstanders tijdens de lunch ineens aan andere teams vertellen dat zij dit ook moeten doen. En wanneer medewerkers op een gegeven moment echt goed snappen wat hun collega’s doen. Als er een nieuwe kracht in het team komt, is hij binnen een kwartier bijgepraat. En ook na een vakantie ben je in no time weer up to date.
Ik hoor ook geluiden dat het lastig is, agile werken. En tijd kost. Dat weet ik. Het is niet allemaal halleluja. Maar uiteindelijk verloopt de bedrijfsvoering veel effectiever, is er minder verspilling en staat de klantwaarde centraal. Bovendien zijn de mensen op de vloer veel gemotiveerder, omdat ze zien wat er gebeurt. Dat is misschien wel de allergrootste winst!
Wil jij ontdekken hoe je met agile werken meer klantwaarde realiseert en prestaties verbetert? Schrijf je dan in voor onze gratis workshop!
Mooie concrete vertaling van Agile in de praktijk Borre! Dank daarvoor…