Alles is een metafoor

03/08/2020

Een metafoor is beeldspraak gebaseerd op een vergelijking, waarbij een woord in een niet-letterlijke betekenis wordt gebruikt. Meestal is het duidelijk dat we iets niet te letterlijk moeten nemen (penalty’s bij voetbal zijn geen echte loterij, en voetbal is niet echt oorlog). Nog vaker is de niet-letterlijke betekenis in de loop der tijd naar de achtergrond verdwenen en vallen metaforen niet eens meer op in ons dagelijks taalgebruik, zoals ‘strategie’ of ‘organisatie’.

We gebruiken metaforen om ideeën te vormen en over te dragen. Ze helpen zowel de zender – ‘Je gaat de komende maanden in je werk een rouwcurve doormaken’ – als de ontvanger – ‘Ah, dus ik ga een gevoel van verlies ervaren. Nou, daar wil ik, net als bij echte rouw, wel met anderen over praten.’ Hier zien we meteen de kracht van de metafoor: hij zet aan tot verdere associatie en begrip op basis van de gekozen vergelijking. Maar let op, dit associëren houdt ook een risico in. Je verhaal kan een eigen leven gaan leiden, buiten jouw controle om. Zo werd het zinnetje ‘Even Apeldoorn bellen’ algemeen herkend als metafoor voor ‘er is iets misgegaan’, terwijl het de bedoeling was dat iedereen het zou associëren met een verzekeringsmaatschappij.

Positief of negatief, een goed gekozen metafoor kan dus bepalen of je idee viral gaat of een enkeltje vergetelheid krijgt.

Deze post is geschreven voor de Coachingskalender 2020. De Coachingskalender is een van de bestsellers van managementboek.nl, en… HofP heeft meegeschreven! De kalender biedt inspiratie én praktische tips op gebied van verandering, leiderschap, duurzaamheid, gamification en ethisch presteren. 

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
BK-20180912-HOP-MBY-BW4-0007

Over de auteur

Ik houd er van om met humor en verrassende inzichten complexe vraagstukken als een Rubik's Kubus recht te zetten en op te lossen. En om zo samen meer kleur te geven aan het leven.

Naar Wytze Klop
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *