Als ik geen verbondenheid voel, dan doe ik het niet

14/12/2020

In een serie interviews zetten wij de collega’s uit ons interim management netwerk in de spotlight. Wie zijn ze? Wat vinden ze tof aan het interim management vak? En waar krijgen ze energie van? Voor dit interview gingen we in gesprek met Gabriëlle Fakkert.

Wat vind jij het leukste aan je vak?

Het leukste aan mijn vak vind ik dat je op zoveel plekken een kijkje in de keuken mag nemen. Ik ben een nieuwsgierig mens en ik houd van mensen. Op deze manier leer ik heel veel mensen kennen en krijg ik een inkijkje in wat ze beweegt. En dat in combinatie met het werk beter en nuttiger maken, zodat het ook leuker wordt. Ja, daar word ik blij van. Mijn focus is daarbij om slimmer te werken, of het nou om managers gaat of om de werkvloer. Het leuke van als buitenstaander binnenkomen is dat je nog onbevangen kunt kijken. Je mag nog alles vragen en inbrengen en mensen luisteren naar je.

Voor welk type opdracht loop jij warm?

Ik werk met name aan veranderopdrachten. Het liefst breng ik vastgeroeste organisaties, teams of managers weer in beweging. En dat bij voorkeur bij maatschappelijke organisaties. Ik heb een behoorlijk zakelijke achtergrond – ik heb jarenlang voor banken gewerkt – en die zet ik nu graag in voor organisaties die de wereld een beetje mooier willen maken. Zoals bijvoorbeeld een project dat ik deed in Groningen waarbij het draaide om veel snellere procedures rond de uitbetaling van mensen die schade hadden door gasboringen. Of een project als de toeslagenaffaire. Die heb ik niet gedaan, maar daar zou ik mijn vingers bij aflikken!

Wat is je grootste succes tot nu toe?

Dat vind ik heel lastig om te zeggen. Omdat je het succes van een veranderproces niet echt kunt claimen. Je doet het samen. Dus wat ik een succes vind, is als ik andere technieken heb kunnen inbrengen. Een goed voorbeeld daarvan is een project bij de overheid waarin ik experimentele proefopstellingen heb geïntroduceerd. Het direct doorvoeren van de verandering was een te grote stap. Daarom zijn we proefopstellingen gaan inzetten om te kijken hoe de verandering zou uitpakken. Dat vond ik een succes. Wat ik als een persoonlijk succes in mijn carrière beschouw, is dat ik gemakkelijk contact maak en mensen snel leer kennen en hun vertrouwen weet te winnen. Mensen komen snel naar me toe. En verder vind ik het een succes wanneer medewerkers betrokken raken bij het probleem en we samen tot oplossingen kunnen komen. Het resultaat is dan echt een gezamenlijke inspanning.

Wat is voor jou de belangrijkste drijfveer in je werk? 

De wereld een beetje mooier en vriendelijker maken, is mijn belangrijkste drijfveer. Vroeger waren carrière en succes mijn belangrijkste drijfveer, maar dat is nu niet meer zo. Nu richt ik me graag meer op zaken die er echt toe doen. Die betekenis geven aan het leven. Ik kan prima met mijn hoofd werken, maar nu laat ik mijn hart ook echt meedoen. Als ik geen verbondenheid voel met het onderwerp en de mensen, dan doe ik het niet. Het is nu mijn missie om zakelijkheid te brengen bij wereldverbeteraars.

Hoe matcht dat met het interimnetwerk van House of Performance?

Het netwerk van House of Performance voelt voor mij als een warm nest. Het is als zelfstandige soms best eenzaam. Bij House of Performance vind ik echt gelijkgestemden. Je vindt er de menselijke waardes terug. Mensen zijn bereid hun kennis en netwerk te delen. Je kunt altijd wel iemand vinden voor een kop koffie als je even aanspraak nodig hebt of ergens over wilt sparren. Nu natuurlijk vaak online, maar toch. En mensen weten dat ik de wereld een beetje mooier wil maken met mijn stichting Realcovery inloophuis, voor mensen met eetstoornissen en hun omgeving. Mensen vragen hoe het ermee gaat en wat ze kunnen bijdragen. Bij de oprichting kregen we felicitaties, kaarten en bloemen. Hartverwarmend. In het netwerk kijkt men echt wat je als mens doet en hoe we aan elkaars succes en welbevinden kunnen bijdragen.

Op welke manier draag jij bij aan het netwerk?

Ik probeer zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij de netwerkbijeenkomsten. Dat is nu iets makkelijker nu ze online zijn. Daarnaast deel ik zoveel mogelijk mijn kennis. Zo schrijf ik over iedere klus een testimonial die vrij toegankelijk is. Vanuit mijn kennis als consultant draag ik graag mijn kennis over op de jongere garde. Verder kijk ik altijd of ik job opportunities kan creëren en draag ik mensen voor aan het netwerk. Ik zou wel meer willen doen, maar naast m’n werk, privé en de stichting gaat dat nu gewoon even niet.

Heeft jouw organisatie behoefte aan verandercapaciteit? Wil je de gewenste verandering van binnenuit realiseren? Of wil je gewoon meer weten over het netwerk van interim managers van House of Performance? Neem dan nu contact met ons op!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
BK-20180727-HOP-0003

Over de auteur

Het ontwikkelen en benutten van het menselijk potentieel binnen organisaties om zo meer werkgeluk én betere prestaties te realiseren, vind ik fascinerend. Gaaf om daar vanuit marketing aan bij te dragen!

Naar Jeremy Husmann
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *