Bruggen slaan

16/10/2015

  • Hoe ging het bij jullie? “ vroeg ik mijn collega.
  • “Nou het was best een heftige sessie, antwoordde hij. Het werd een beetje jonge garde tegen oude garde. Er zit best een generatiekloof in ons kantoor.”
  • “Zijn jullie er wel uitgekomen?”
  • “Ja, dat wel. Door met elkaar in dialoog te blijven, ontstond er gaande weg meer begrip voor elkaar. Uiteindelijk kwamen we erop uit dat wanneer weBest of both worlds combineren, we samen sterker zijn. We mogen allebei leren niet of of te denken, maar én én. Respect voor elkaars zienswijze is belangrijk. Anders krijg je patstellingen. Nou ja, dat hoef ik jou niet te vertellen, dat is de boodschap die we onze klanten ook altijd meegeven. Grappig dat het nu bij ons zelf ook zo speelt. Maar mooi ook, dat wat wij anderen leren bij onszelf ook zo mooi werkt. Geweldig om eens zo scherp aan den lijve te ondervinden!”

Practice what you preach. Het geldt ook voor onszelf. Advies geven is makkelijk, maar pas het zelf ook maar eens toe. Zelf gaan we, zoals ik eerder schreef, jaarlijks door de mangel. Dan hebben we teamsessies, innovatiesessies en hebben we het over de koers. We doen dat in Cambridge. En dit jaar verwees de bridge in Cambridge wel heel erg naar bruggen slaan.

Binnen ons kantoor hebben we best een aantal verschillende bloedgroepen. Niet alleen jong versus oud, maar ook de verschillende kleuren zijn vertegenwoordigt. Waar de een meer op de mens focust, focust de ander meer op het proces. Wanneer we met respect ieders standpunten samenbrengen, ontstaat er synergie. Dan wordt 1 + 1 drie. Dat is niet polderen, want dat is een slap compromis. Nee, als je het echt goed toepast overstijg je beide kanten van de medaille en ontstaat er een waarde die groter is dan de gemene deler. Als we goed gebruik maken van deze krachten, kunnen we onze klant dus heel veel extra bieden.

Ik had zelf laatst ook zo’n voorbeeld. Een jonge adviseur is dol op IT-gadgets. Er loopt een aantal adviseurs bij ons rond met van die polsmeters. Die meten van alles, zoals zweet, temperatuur, bloeddruk en hartslag. Daaruit kunnen met behulp van een app allerlei conclusies worden getrokken. Bijvoorbeeld of iemand gestrest is. Hij stelde voor dit bij een klant te introduceren.

Bij mij gingen de hakken in het zand. “Is de klant er wel aan toe?”, riep ik. Maar verder pratend, merkte ik dat er bij mij weerstand ontstond, omdat ik het gebruik van zo’n app een afbreuk vind doen aan het natuurlijke vermogen van de mens om dit soort zaken gewoon op te merken. Daar zijn vaardigheden voor die je kunt trainen en met zo’n app, doe je die teniet, vreesde ik. Ik deelde dit gevoel met mijn collega, die daar gelukkig wel voor open stond. Er ontstond een goed gesprek over onze beide standpunten en we deelden onze kennis. Nu draag ik zo’n bandje en leggen we onze waarnemingen naast elkaar. Mijn eigen gevoel, de conclusies van de app en zijn waarneming. Zo krijgen we eerst zelf feeling met de middelen die we wellicht later kunnen inzetten bij onze klanten. Ondertussen leren we er allebei van. En zo is ook hier 1 + 1 drie.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
heiko

Over de auteur

Perspectief is de potentie tot creatie en verandering. Dat vraagt oplossing van de ‘hoe-dan’ vraag. Ik geef graag betekenis door te schouwen, te puzzelen en aan te zetten tot actie.

Naar Heiko van Eldijk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *