Data, zo spannend is het allemaal niet

13/07/2020

Datagedreven werken, voor sommige mensen klinkt dat heel eng. Alsof ze ineens alle controle kwijtraken en volledig door een onzichtbare macht worden bestuurd. Een beetje Orwelliaans, wellicht. Maar zo spannend is het allemaal niet. In een datagedreven organisatie maakt data onderdeel uit van het bedrijfsproces: de juiste informatie is op het juiste moment voor de juiste persoon beschikbaar, zodat deze het juiste besluit kan nemen. Vandaag de dag beschikken organisaties over steeds meer informatie. Maar wat kun je met al die informatie doen? Wat mag je ermee doen? En, wat zou je ermee willen doen?

Van data bruikbare informatie maken

Tot voor kort keken organisaties, als het om data gaat, meestal naar het verleden. Rapportages gingen over wat er was gebeurd. Over het grote geheel genomen. Tegenwoordig kunnen we in real time op de kleinste details inzoomen. Hierbij is het wel zaak om door de bomen het bos te blijven zien. Organisaties lopen in toenemende mate aan tegen vragen als: Hoe gaan we om met deze grote hoeveelheid data? Hoe clusteren we deze data, zodat er bruikbare informatie ontstaat? Waar willen we op sturen? Het is dus zaak om datastromen zo in te richten, dat mensen van marketing, sales, HR, logistiek, finance en andere afdelingen er in de praktijk iets mee kunnen.

Bruikbare informatie met feedback verrijken

Maar, met alleen het clusteren van data ben je er nog niet. We kunnen de data ook nog verrijken. We kunnen namelijk feedback geven op wat we hebben gezien en gedaan. Wat ging er goed en wat niet? Wat klopte er wel en wat niet? Ook dit kun je weer opslaan en verzamelen. Zo kun je op een gegeven moment voorspellend gaan werken. Als iemand A doet, leidt dit waarschijnlijk tot B. Van dit mechanisme maken webshops al een tijd gebruik. Als je product A koopt en je voldoet aan kenmerk D, E en F, dan vind je product B waarschijnlijk ook interessant. En met het juiste aanbod kunnen we je waarschijnlijk ook verleiden tot de aankoop van product C. Dit principe van voorspellen is ook toepasbaar op bijvoorbeeld fraudegevoelige organisaties. Als op enig moment duidelijk wordt dat een klant of medewerker gedrag A, B en F laat zien, is dat een signaal om te controleren.

Data is slechts een hulpmiddel

Computers en robots worden steeds sneller in het verwerken van data. En dat is meteen het grootste probleem bij de transitie naar datagedreven werken. Mensen zijn bang om overbodig te raken. Maar deze angst is onterecht. Data is slechts een hulpmiddel. Een tool om beter je werk te kunnen doen, om betere besluiten te nemen. Data moet nog steeds worden geïnterpreteerd en verrijkt. In het begin van een verandertraject besteed ik dan ook veel tijd aan het wegnemen van weerstand. Die zit ‘m vooral in een gebrek aan kennis. Wat betekent datagedreven werken voor mijn eigen rol? Voor hoe ik werk? Door teams stap voor stap mee te nemen in hoe je met data werkt, welke voordelen dit biedt en tot welke resultaten het leidt, worden mensen al gauw heel enthousiast.

Wil jij meer weten over datagedreven werken of de transitie naar een datagedreven organisatie maken? Neem dan contact met me op!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Matthijs Groen 3

Over de auteur

Verandering is de constante factor in onze maatschappij en uw organisatie, maar hoe ga je hier goed mee om, inclusief werken op afstand? Ik adviseer en help uw organisatie naar een nieuwe inrichting, betere samenwerking en gedelegeerd eigenaarschap

Naar Matthijs Groen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *