De beste interim managers durven nee te zeggen

08/03/2019
Rate this post

Interim managers moeten kennis van zaken hebben en over excellente vaardigheden beschikken. Maar boven alles moeten zij een rechte rug hebben. Net als de wereldberoemde wetenschapper Stephen Hawking. Inderdaad, die man in die rolstoel wiens hoofd moest worden ondersteund. Ik heb het natuurlijk ook niet letterlijk over een rechte rug. Ik heb het over staan voor waar je in gelooft, focus houden en anderen inspireren. En dat kon de vorig jaar overleden Britse natuurkundige, kosmoloog en wiskundige als geen ander.

Het klavertje vijf

De interim managers die aan House of Performance zijn verbonden, moeten voldoen aan wat wij het Klavertje Vijf noemen. Dat betekent dat zij in staat zijn om vertrouwen te scheppen, focus te houden, energie te brengen, zich te blijven verwonderen én een rechte rug te hebben. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste blaadje. Het betekent dat ze goed naar de klant luisteren en meedenken, zonder een ja-knikker te worden of water bij de wijn te doen. Moeten interim managers zich dan als een stijfkop gedragen? Absoluut niet. Zij moeten wel in de opdracht geloven en achter hun visie blijven staan. Hebben zij er geen goed gevoel bij, dan is het beter om vriendelijk voor de eer te bedanken.

Je moet wel ballen hebben

Toch kom je ze in het werkveld best vaak tegen, de ja-knikkers. Misschien is de job te leuk om tegengas te geven, of de klant te dwingend. Die zegt: “Het moet snel worden geregeld, anders hebben we een probleem.” De eerlijke interim manager met een rechte rug antwoordt dan: “Wat jullie willen kan nog niet, jullie mensen zijn er nu niet klaar voor.” Je moet wel echt ‘ballen’ hebben om te kunnen zeggen: “Beste klant, ik wil je graag helpen, maar dan doen we het wel op mijn manier.” Dan pas toon je een rechte rug.

Blijven staan voor waar je in gelooft

Stephen Hawking was het levende voorbeeld van een man die aan alle blaadjes van het Klavertje Vijf voldeed. Hij bleef zich verwonderen en stond voor waar hij in geloofde, zelfs in een rolstoel. En alle beperkingen van dien. De interim manager van nu moet datzelfde rotsvaste geloof hebben en focus houden. Dat schept vertrouwen en geeft de klant het gevoel dat een verandertraject bij hem in goede handen is. Zijn er toch teveel mensen die zich tegen je keren? Is er teveel weerstand? Dan is het raadzaam om de klus terug te geven. Honderd keer liever een nee-zegger dan een ja-knikker.

Durf jij de samenwerking aan met een interim manager die ook “nee” zegt? Neem dan nu contact op met mij of één van mijn collega interim professionals!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Carien 1

Over de auteur

Regievoering, relatiemanagement en outsourcing zijn kernwoorden in mijn ervaringsoverzicht. Mijn energie en betrokkenheid zorgen ervoor dat ik, samen met de mensen om mij heen, beweging creëer en resultaat behaal.

Naar Carien de Vries
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *