De robot en z’n ethische dilemma’s

11/06/2018

Badend in het zweet werd ik wakker. Ik had gedroomd. Het was 2025 en mijn zelfsturende auto had een ongeluk veroorzaakt. Het algoritme had bepaald dat mijn gezondheid meer risico kon dragen dan het overstekende oude echtpaar of het gezin in de tegemoet komende auto. Daarom belandde ik in de sloot met een auto waarvan de vergrendeling defect raakte door al het binnenkomende water. Was dit het juiste besluit? Robotisering brengt ethische dilemma’s met zich mee. Vragen van morgen, waar we vandaag al een antwoord op moeten hebben.

Robotisering is een fascinerende ontwikkeling. Next level automatisering met een impact die vele malen groter is. Machines worden zelfsturend en zelflerend. Toekomstige robots worden slimmer dan mensen en gaan beslissingen voor ons nemen. De basis hiervan wordt vandaag al gelegd door robotica specialisten die codes en algoritmes ontwikkelen. Dit is dus hèt moment om kritisch naar de ethische kant van robotisering te kijken.

Een robot heeft geen ethisch besef

Je kunt in principe alle processen robotiseren. Maar wil je dat ook? Denk aan het voorbeeld van de zelfrijdende auto. Of neem een uitkeringsaanvraag. Op een gegeven moment heb je zoveel data, dat je van een bepaalde wijk weet dat een aanvraag eigenlijk altijd terecht is. Dan kun je er een robot tussen zetten die een aanvraag uit die specifieke wijk altijd honoreert. Efficiënt, maar is het ook juist?

Robotisering en ethiek – zo zet je het op de agenda

Wat ik in mijn praktijk zie is dat dit een uitdagend vraagstuk is en dat het in eerste instantie vraagt om gewoon de juiste mensen met elkaar in gesprek te brengen. IT specialisten en ethiek professionals spreken alleen niet altijd elkaars taal en begrijpen ook niet meteen elkaars perspectief. Betrek alle stakeholders die, misschien onbewust, bezig zijn met ontwikkelingen die op termijn kunnen resulteren in een ethisch vraagstuk. Denk aan ontwikkelaars, managers en directieleden.

Vervolgens is het de vraag hoe je het onderwerp aanvliegt. Mijn advies is om uit te gaan van een business canvas waarin het ethisch aspect een duidelijke plek heeft. De variant uit het boek ‘Robot aan het Stuur’ is een goede methodiek om met elkaar in gesprek te gaan. Zo kunnen we badend in het zweet wakker worden en met een gerust hart weer slapen, omdat we weten dat onze algoritmes het juiste met ons voorhebben.

Meer weten over hoe je ethisch werken koppelt aan innovatie en technologische ontwikkelingen? Neem dan contact met mij op!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Sjoerd-1640x1800

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk
Geef een reactie hier...

Een reactie op “De robot en z’n ethische dilemma’s”

  • John weggeman schreef:

    Gaaf artikel Sjoerd. Past ook mooi bij de recente ontwikkelingen die we bij klanten zien. Een hele uitdaging waar ethiek- en integriteit-Officers voor staan; gehoor krijgen en vinden bij de lijn om de impact van dit soort veranderingen met elkaar te verkennen, te doorleven en samen een gedeeld kader neerzetten: Wat we nu an het doen zijn betekent nu dit, heeft straks (mogelijk) die en die gevolgen en daar staan we voor. Dat past bij wie we nu zijn als organisatie én bij de organisatie die we straks (willen) zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *