Denigreren, evalueren en leren

02/03/2018

“Verbinding creëren tussen mensen en het helpen van anderen is wat mij energie geeft; begrijpen wat mensen drijft en samen vol passie naar een doel toewerken en een mooi resultaat behalen.” Deze tekst staat bij mijn profiel op de website van House of Performance. Ik was er heilig van overtuigd dit altijd na te leven in mijn werk. Totdat ik laatst samen met een collega een presentatie stond te geven bij een klant, dit naar aanleiding van de analyse die wij daar hebben uitgevoerd.

We hebben rake bevindingen boven water weten te krijgen en we waren bij voorbaat enthousiast deze met onze opdrachtgevers te delen. Resultaten geboekt, check. Inzichten waar we de organisatie mee verder kunnen helpen, check. Vol passie geven wij de presentatie. Maar niet met het door ons verwachte resultaat.

Sommigen reageerden net zo enthousiast als wij waren. Anderen gaven aan het geheel te confronterend te vinden. Zelfs het woord “denigrerend” werd genoemd. Auww… dat kwam hard aan. Zo zijn wij toch niet? Zo gaan wij toch niet met klanten om? Hoe kan het dat wij op deze manier zijn overgekomen? Wat is er misgegaan? De verbinding met de groep leek verder weg dan ooit.

De situatie zat mij erg hoog, vooral omdat het niet respectvol omgaan met elkaar zo indruist tegen mijn eigen kernwaarden. Ook is één van de kernwaarden van House of Performance “reciprociteit”. Het gevoel dat was ontstaan was nooit zo bedoeld. Maar misverstand of niet, onze klant had een naar gevoel gekregen en daar hadden wij een rol in gespeeld.

In plaats van verbinding creëren, leek de verbinding verder weg dan ooit.

Mijn collega en ik piekeren en reflecteren dagen achteréén. Het brengt ons mooie inzichten. We stellen vast dat we de situatie kunnen analyseren voor zo lang als we willen, maar de oplossing zit hem in de verbinding met de klant. Dus besluiten we om tijdens de volgende presentatie de situatie te bespreken. Niet om ons gelijk te halen of te overtuigen, maar om te begrijpen wat de klant zo raakte in ons verhaal… èn om te delen dat dat ons weer had geraakt.

Een dag later, en 2 weken na het eerste deel van onze presentatie, staan we voor dezelfde groep te presenteren. We benoemen het voorval, inclusief de bijbehorende emoties. En ineens ontstaat er een prachtige dialoog met de groep over wat feedback geven en leren van elkaar echt betekent. Nota bene één van de thema’s uit de analyse en aanbevelingen aan deze klant. Dingen gaan niet altijd in één keer goed, maar de kracht zit hem in wat je daarmee doet en of je het lef hebt te evalueren met elkaar, te leren en als team beter te worden. Zo word je een lerende organisatie. De verbinding in de samenwerking was niet alleen terug, maar deze was sterker dan ooit. En daarom durf ik weer met volle overtuiging te zeggen dat verbinding creëren tussen mensen en het helpen van anderen mij energie geeft; begrijpen wat mensen drijft en samen vol passie naar een doel toewerken en een mooi resultaat behalen!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
elise

Over de auteur

Verbinding creëren tussen mensen en het helpen van anderen is wat mij energie geeft; begrijpen wat mensen drijft en samen vol passie naar een doel toewerken en een mooi resultaat behalen.

Naar Elise le Nobel
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *