Duurzame gedragsverandering – zo beklijft het wél

12/12/2017

Hoe krijg je mensen zover dat ze bereid zijn hun gedrag te veranderen? En dat dat nieuwe gedrag blijvend is? Elke organisatie die wil veranderen staat voor die vraag. Bij House of Performance weten we inmiddels dat duurzame gedragsverandering meer vraagt dan een slimme interventie. Je moet de drijfveren van gedrag veranderen.

Veranderen heeft twee kanten, een harde en een zachte kant. De harde kant van veranderen gaat over proces en besturing. Werkprocessen anders inrichten, nieuwe werkafspraken maken, dat soort dingen.
De zachte kant van veranderen gaat over gedrag en leiderschap. En dan bedoelen we niet wat mensen zeggen en voelen. Het gaat over wat mensen doen. Duurzame gedragsverandering is dus andere dingen blijven doen of dingen blijvend anders doen.

De sleutel tot duurzame gedragsverandering zit in de drijfveren
In de opvoeding nemen ouders veel tijd om hun kinderen gewenst gedrag aan te leren. Daarom belonen ze het steeds weer als een kind een goed cijfer haalt of z’n kamer opruimt. Zo leren mensen, ook als ze volwassen zijn. Maar gek genoeg verwachten we binnen organisaties dat je niet meer nodig hebt dan een nieuwe manager of adviseur die de magische woorden roept: “we gaan het allemaal anders doen.”

Je raadt het al, voor duurzame gedragsverandering heb je meer nodig.

Het gedrag van mensen heeft alles te maken met innerlijke drijfveren. De drijvers van gedrag. Op de afbeelding zie je twee soorten gedrag. De vierkantjes staan voor het huidige gedrag, de rondjes voor gewenst gedrag.
Mensen laten vierkant gedrag zien, omdat de drijfveren voor dat gedrag vierkant. Met een tijdelijke interventie lukt het wel om vierkant gedrag te stimuleren, maar het beklijft niet. Als de interventie voorbij is, komt het ronde gedrag vanzelf terug.
Als je duurzaam wilt veranderen, moet je de drijfveren veranderen. De vierkante drijvers vervangen door ronde.

Hoe je drijvers duurzaam verandert
Duurzame gedragsverandering betekent dat je de drijvers van gedrag verandert. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Bovenop alle waardevolle verandermethodieken zijn er drie aspecten bepalend voor de duurzaamheid van gedragsverandering.

1. Geloof in de veranderaar
Is degene die het andere gedrag aangeeft iemand die je gelooft? Durf je je over te geven aan zijn of haar visie? Als dat vertrouwen ontbreekt is er geen veilige basis om nieuw gedrag je eigen te maken.

2. Begrijpen van de verandering
Begrijp je wat je met nieuw gedrag kunt bereiken? En waarom dat belangrijk is? Als je overtuigd bent van de zin van nieuw gedrag is het makkelijker om het je eigen te maken.
Als iemand de veranderaar vertrouwt én begrijpt waarom een verandering nodig is, zal hij de ideale houding hebben voor duurzame gedragsverandering. Bied je op dat moment een training of begeleiding, dan heb je een totaal andere leerattitude dan bij een opgelegde verandering. Je mensen leren nieuwe dingen te doen, omdat ze dat willen.

3. Ruimte om te oefenen
Nieuw gedrag moet je eerst oefenen. Net zoals een orkest eerst een nieuw stuk instudeert en oefent. Zo simpel is het. Dat kan alleen in een veilige, stimulerende omgeving waar je fouten mag maken. Daarmee leg je de ideale basis voor duurzame gedragsverandering die nodig is voor verbeteren van prestaties of de succesvolle invoering van een nieuwe strategie.
Heeft u behoefte aan duurzame gedragsverandering in uw organisatie? Bel met House of Performance.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
heiko

Over de auteur

Perspectief is de potentie tot creatie en verandering. Dat vraagt oplossing van de ‘hoe-dan’ vraag. Ik geef graag betekenis door te schouwen, te puzzelen en aan te zetten tot actie.

Naar Heiko van Eldijk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *