Gamification: leren en veranderen terwijl je gewoon je werk doet

04/06/2018

Prospects bellen is niet mijn favoriete bezigheid. Ik stelde het altijd zolang mogelijk uit. Totdat ik er punten mee kon verdienen. En zelfs een beker kon winnen. Die beker is binnen en ik ben veel beter geworden in sales. Door Gamification. Eerst wat misverstanden uit de weg ruimen. Gamification is niet: lekker onderuitgezakt spelletjes spelen op je mobiel. Het is ook niet hetzelfde als serious gaming, een methodiek om bijvoorbeeld piloten in een veilige, maar reële spelomgeving een vliegtuig leren besturen.

Wat Gamification wel is

Gamification is: uitdagende spelelementen inbrengen op de werkvloer. Gewoon in het dagelijks werk, dus. Die spelelementen zorgen dat je andere dingen gaat doen. Of dingen anders gaat doen. Terwijl je aan het werk bent verwerf je nieuwe kennis, leer je nieuwe vaardigheden en leer je nieuw gedrag aan. Allemaal door het te doen.
Het mooie daarvan is dat gamification perfect aansluit bij de manier waarop mensen leren. Volgens Charles Jennings , co-founder van het 70:20:10 Institute, leer je maar 10% door training en cursus, terwijl je 20% van je kennis en kunde opdoet door interactie met anderen. Maar het overgrote deel, de resterende 70%, leer je door te doen. Door uitdagingen tegen te komen en die op te lossen. Met gamification daag je mensen uit tot nieuw gedrag, op de plek waar ze het meest effectief leren: op de plek waar ze doen, op de werkvloer.

Gamification leert consultants verkopen

Verkopen leer je vooral door het gewoon te doen. Vorig jaar deed ik daarom zelf mee aan een Performance Cup met collega’s. Ik liet me uitdagen om m’n CMS beter bij te houden en  vooral om de telefoon te pakken en potentiële klanten te bellen. Tijdens deze game ontdekte ik de killer in mezelf. Ik moest en zou het spel winnen. Sterker nog, ik wilde bij elke missie bovenaan staan en de afsluitende pitch zo goed uitvoeren dat we de beker binnen zouden slepen. Dat is gelukt. Ik heb de cup gewonnen. En ja, ik heb ook beter leren verkopen.

Gamification leert fietsenmakers opruimen

Een ander recent voorbeeld van de kansen van gamification ervaarde ik recent in de samenwerking met fietsenmakers. In de werkplaats van fietsenmakers is opruimen belangrijk. Een schone, overzichtelijke werkplek maakt je werk makkelijker en het is veiliger. Maar wie heeft nog zin om de boel netjes op te ruimen aan het einde van een lange werkdag?

Je moet de fietsenmakers dus uitdagen. Prikkelen om te doen. Daarom hebben we van het opruimen een spel gemaakt. Deelnemende fietsenmakers konden punten verdienen als ze hun werkplek netjes achterlieten. Hoe? Door een foto van de opgeruimde werkplek te uploaden in een speciaal ontwikkelde spelomgeving. Alleen dat uploaden leverde al punten op.
De fietsenmakers konden ook extra punten en badges verdienen door elkaars foto’s te beoordelen. Dat deden ze door te ‘Tinderen’. Welke werkplaatsfoto inspireert (swipe right) en welke niet (swipe left)?

Gaandeweg zag je dat de deelnemers er steeds meer lol in kregen. De fietsenmakers inspireerden elkaar met hun foto’s en ideeën. En ongemerkt werd het goed opruimen van de werkplek een gewoonte.

Conclusie? Gamification is niet alleen zeer effectief, maar ook zeer efficiënt om nieuw gedrag aan te leren. Omdat je leert terwijl je gewoon je werk aan het doen bent. En dat werkt. Zelfs bij mij.

Meer weten over het verbeteren van prestaties op de werkvloer en het stimuleren van gewenst gedrag door gamification? Download dan onze whitepaper over gamification!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
maarten

Over de auteur

Prestatieverbeteringen ontstaan niet alleen door ‘harde’ verbeteringen. Door juist ook aandacht te besteden aan gedrag en leiderschap creëren we veranderingen die blijven. Elke dag een stukje beter en leuker!

Naar Maarten Holland
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *