Gamification: Meer impact? Stel doelen!

30/07/2018

Ik heb een nieuwe sport ontdekt: wielrennen. Sinds ik ben aangehaakt bij mijn fietsende vrienden wil ik net zo snel worden als zij. Dat lukt natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Ik geef mezelf een jaar. In dat jaar stel ik mezelf steeds nieuwe, kleine doelen. Omdat doelen motiveren. Het geeft een boost, waardoor je sneller verbetert. Dat werkt op de fiets. Dat werkt op het werk. Als ik iets doe wil ik het goed doen. Ik wil winnen. Van mezelf en, als het even kan, ook van m’n fietsvrienden. Dus wil ik minstens net zo snel worden als zij. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik kan niet verwachten dat ik bij de eerstvolgende tocht al direct op kop rijd. Ik kan mezelf wel tussendoelen stellen. Dat ik mee kan fietsen in het peloton, dat ik m’n fiets beter afstel en m’n gemiddelde snelheid verhoog. Subdoelen dus, die samen leiden naar dat ene grote doel. En het werkt. Begin dit jaar reed ik bijvoorbeeld gemiddeld 29 km per uur. Op dit moment is dat al 34 km per uur! Het halen van zo’n subdoel geeft me energie, waardoor ik nog sneller word. Het werkt dus dubbelop. Als een vliegwiel.

Gamification daagt je uit om doelen te stellen. En te behalen.

Wat op de fiets geldt, geldt ook op de werkvloer. Hoe beter je doelen stelt, hoe sneller je je doelen bereikt en hoe beter het eindresultaat. Dit inzicht is bij de inzet van gamification een belangrijk uitgangspunt. Binnen een game dagen we mensen uit om doelen te stellen, hier acties op uit te zetten en deze te monitoren. Omdat we weten dat je zo sneller gaat en verder komt. Dat ervaren we namelijk regelmatig in de praktijk. Zo lukte het fietsenmakers om zichzelf te verbeteren en 42% meer te verkopen, krijgen bakkerijen het voor elkaar om de muffin-omzet met 140% te laten stijgen en daalt het aantal klachten bij een klantcontactcentrum met meer dan 50%. Allemaal door het stellen van doelen en hier energie op zetten.

Geen betere motivator dan een succesmoment

Hoe dat werkt? Neem de bakkerijketen. Je wilt niet met muffins lopen leuren bij je klanten, dat is vervelend en het werkt niet. Toch moet de verkoop omhoog. Hoe bereik je dat? Door te bedenken welke acties de muffinverkoop stimuleren. Je hebt bijvoorbeeld een mooiere display nodig of een groot bord op straat. Misschien moet je een actie verzinnen of de muffins actiever aanbieden. Elk team bedenkt zo zijn eigen acties, die in de game terugkomen als kleine challenges, subdoelen die het team moet halen om punten en badges te verdienen. Zo maken we vooruitgang zichtbaar en creëren we succesmomenten, dat motiveert enorm. En als de bakkerij uit het naburige dorp ook nog eens kan meekijken hoe met de verkoop gaat, is dat een extra stimulans om nog beter je best te doen. Het eindresultaat van deze bakkerij-game bleek beter dan de deelnemende bakkers vooraf op durfden te hopen. Je verbetert dus sneller wanneer je doelen stelt. Grote doelen bereik je sneller en beter als je ze opknipt in meerdere subdoelen. Omdat succes, hoe klein ook, motiveert en energie geeft. Met meer impact als resultaat.

Subdoel: doorpraten

Benieuwd hoe gamification kan helpen om jouw doelen te behalen? Neem contact met mij op, dan praten wij hierover samen verder! Of meld je aan voor de gratis workshop gamification.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
maarten

Over de auteur

Prestatieverbeteringen ontstaan niet alleen door ‘harde’ verbeteringen. Door juist ook aandacht te besteden aan gedrag en leiderschap creëren we veranderingen die blijven. Elke dag een stukje beter en leuker!

Naar Maarten Holland
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *