Ik ga voor goud, Bob voor het bier.

01/05/2018

Dinsdagavond is de vaste squashavond van onze vriendenclub. We hebben het leuk met elkaar, toch was ik eind februari knap chagrijnig. Het probleem? Ik was mijn ongeslagen status van 2018 kwijt. Verloren van Erik. Ik baalde flink. Vriend Bob begreep totaal niet waar ik me druk om maakte. Voor Bob is de dinsdagavond vooral gezellig. En winnen of verliezen? Het boeit hem nauwelijks. Elk mens heeft blijkbaar iets anders nodig om een spel leuk te vinden en te blijven spelen. Ik wil winnen, lijstjes volmaken en mezelf verbeteren. Bob wil vooral een leuke pot spelen en daarna gezellig bijpraten en een biertje drinken. Bij House of Performance begrijpen we hoe je daar in gamification rekening mee houdt.

De 4 spelerstypen volgens Bartle

Bij het ontwikkelen van een game voor een klant, bedenken we namelijk motiverende spelelementen voor verschillende spelerstypen. Zo wordt iedere speler uitgedaagd en beloond op een manier die bij hem past, waardoor hij het spel wil blijven spelen. Dit doen we aan de hand van het model van professor en videogame-onderzoeker Richard Bartle. Een model dat uitgaat van 4 spelerstypen: Explorer, Socializer, Achiever en Killer. Hoewel iemand in de praktijk waarschijnlijk eigenschappen van meerdere spelerstypen laat zien, herken ik in elk spelerstype wel één van mijn squashvrienden. Even kennis maken?

  • Explorer: Suzan is een echte Explorer. Voor haar is een squashavond geslaagd als ze minstens twee nieuwe technieken uitprobeert. Zoals een andere service. Voor haar bouwen we extraatjes in die je alleen vindt als je nieuwe, onverwachte dingen doet.
  • Socializer: Bob is een Socializer bij uitstek. Hij wordt blij van een leuke pot op de baan en een gezellige borrel achteraf. Speciaal voor zijn spelerstype bouwen we in onze games een berichtenfunctie in en delen we onderling de teamresultaten.
  • Killer: Een Killer als Erik moet winnen. Beter zijn dan anderen. En dat wrijft hij maar al te graag bij je in. Speciaal voor hem maken we daarom gebruik van ranglijsten, zogenaamde leaderboards. Zo kan iedereen zijn hoe succesvol hij is.
  • Achiever: Ik ben een echte Achiever. Ik speel ook om te winnen, maar dan vooral voor mezelf. Daarom vind ik het gaaf als ik alle badges in een game heb verzameld. Elke behaalde badge geeft mij het gevoel dat ik steeds beter word.

 

Sparren over gamification?

Denk jij erover om gamification binnen jouw organisatie in te zetten? Bijvoorbeeld om het zelfsturend vermogen van je teams te vergroten? Of je omzet te doen stijgen? Ontdek dan nu hoe het spelen van een game kan bijdragen aan het behalen van jouw organisatiedoelen en download gratis onze whitepaper over gamification. Liever een keer een kop koffie doen? Stuur me even een bericht!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
maarten

Over de auteur

Prestatieverbeteringen ontstaan niet alleen door ‘harde’ verbeteringen. Door juist ook aandacht te besteden aan gedrag en leiderschap creëren we veranderingen die blijven. Elke dag een stukje beter en leuker!

Naar Maarten Holland
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *