Gedragsverandering is niet alleen het veranderen van gedrag
Tijdens de Hawthorne Studies, een groot onderzoek naar de productiviteit van Amerikaanse fabrieksarbeiders tussen 1924-1932, werd een groep medewerkers apart genomen om te onderzoeken of ze productiever zouden zijn onder ander type verlichting. De medewerkers bleken inderdaad productiever, maar na het onderzoek verdween dit effect weer. De verhoogde productiviteit was puur te danken aan het feit dat de proefpersonen wisten dat ze werden geobserveerd. Dit wordt ook wel het Hawthorne-effect genoemd, en komt bij allerlei soorten onderzoek voor.
Elke organisatieverandering die succesvol wil zijn, moet gedragsverandering als expliciete component bevatten. Het is geen kwestie van een proces of een beleid veranderen, de organisatie per mail informeren en dan denken dat de champagne geschonken mag worden, ook niet bij IT-implementaties. We moeten niet veronderstellen dat we ons eigen en andermans gedrag succesvol hebben veranderd, terwijl we eigenlijk naar een fenomeen kijken dat al bijna honderd jaar wetenschappelijk bekend is.
Gedragsverandering zou daarom eigenlijk ‘gewoonteverandering’ moeten heten. Want robuuste gewoontes houden stand, ook wanneer beleid, processen of IT-systemen wel veranderen.
Deze post is geschreven voor de Coachingskalender 2020. De Coachingskalender is een van de bestsellers van managementboek.nl, en… HofP heeft meegeschreven! De kalender biedt inspiratie én praktische tips op gebied van verandering, leiderschap, duurzaamheid, gamification en ethisch presteren.