Geef weerstand een positieve rol in een verandertraject

29/04/2015

Je kent hem wel, die medewerker die altijd een mening heeft, deze niet onder stoelen of banken steekt en vaak je project doorkruist. Daar zit je niet op te wachten, temeer omdat de zwijgende meerderheid hierdoor beïnvloed wordt. Voor je het weet is iedereen tegen de verandering, het nieuwe systeem, de nieuwe werkwijze of wat dan ook. Dus … negeren dat type. Of toch niet?

Als je in de verleiding komt om hem erbuiten te houden

Heb ik weer. Hoe kan me dat nu weer gebeuren? Hoe kan de sfeer totaal de verkeerde kant op gaan? Het nieuwe project Klantfocus is hartstikke belangrijk en past ook prima bij wat we met elkaar willen. Zeker nu wij de pilot zijn en we het zelf kunnen invullen. En toch ging het vanmorgen fout. Harm weer, die zat weer te klagen en zorgde dat de hele sfeer bedorven werd. Het begon al toen de doelstelling van het project werd besproken.

“Waarom gaan we dit nu doen? We hebben net een nieuw computersysteem en dat vraagt alle tijd! Dit kan er gewoon niet bij. Er is weer eens niet goed nagedacht.” En even later: “Dit gaan nu niet passen! En klantfocus heb ik al en dit kost alleen extra tijd waardoor we nog minder tijd hebben voor de klant.”

Mijn aanpak om hem te negeren had een averechts effect. Harm bleef maar klagen en toen ik hem vroeg even stil te zijn en het verhaal af te wachten, ging het helemaal fout. “Ik kan niet afwachten, want je aannames zijn al verkeerd!”

Het gevolg was dat niemand enthousiast de vergaderzaal verliet en ik in mijn agenda heb gezet dat ik iedereen persoonlijk deze week moet benaderen om ze alsnog warm te krijgen.

’s Avonds zit ik voor de tv en hoor een voetbaltrainer die moeite heeft met zijn sterspeler zeggen: “Als je er niet omheen kan, dan zorg je toch dat je samen dezelfde kant op gaat.” Ik dacht onmiddellijk aan Harm. Daar kan ik ook niet omheen. Hij draait al jaren mee, is deskundig op zijn vakgebied en veel mensen kijken tegen hem op.

De volgende dag loop ik over de afdeling. Daar zit Harm. “Heb je even tijd voor me, bij een kopje koffie?” Ik vraag Harm naar zijn bezwaren tegen het project, ik luister goed en probeert hem te begrijpen. Op het eind vraag ik hem ook iets anders.

Zes dagen later zit het team weer bij elkaar, op de agenda staat ook het project Klantfocus. “Dames, heren, over het project Klantfocus kan ik kort zijn. Harm is tot het projectteam toegetreden en zal vanuit zijn positie in de gaten houden of het past in wat we allemaal aan het doen zijn en of het niet teveel van ons vraagt.” Ik zie wat verbaasde gezichten maar laat het hier even bij.

Vier weken later loop ik weer over de afdeling en vang een gesprek op waarbij ik Harm hoor uitleggen waarom het project Klantfocus best wel een aantal goede veranderingen beoogt, waaronder een andere teamindeling. Dit heb ik nooit verwacht. De andere teamindeling is een gevoelig punt en dat juist Harm dit staat nu staat uit te leggen geeft me een supergoed gevoel. Waar een avondje voetbal kijken al niet goed voor is.

Geef weerstand een positieve rol

Als je een project wilt starten dat kan rekenen op veel weerstand, bepaal dan wie er veel invloed heeft op je afdeling en er negatief over is. Dit is jouw zuurpruim. De moeilijkste stap is om je vervolgens met deze man of vrouw te verbinden. Geen trucje, omdat het moet, maar echt uit interesse: wat voor bezwaren ziet hij of zij waar je wat mee kunt? Erken het belang en de positie van de ander en geef hem of haar daarom een rol bij het project.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
House of Performance Logo

Over de auteur

Wij zorgen dat mensen, teams en organisaties kunnen excelleren. Binnen Nederland en ook daarbuiten doen wij dat door ze te adviseren en ondersteunen waar dat kan en te confronteren waar het moet.

Hamburgerstraat 30
3512 NS Utrecht

info@hofp.nl
+31 30 239 33 60

Naar House Of Performance
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *