Hoezo wachten? Ik wil door!

18/11/2016

“Ho, ho, nu ga je wel wat snel, laten we even teruggaan naar wat we hadden afgesproken.” Ik viel bijna van mijn stoel. Zei hij het echt? Hij, een van mijn mede kompanen, liet me een pas op de plaats maken. Ik steigerde. “We zijn er nu al een jaar mee bezig, ik denk echt dat het tijd is voor de volgende stap”, probeerde ik nog. En ik voegde de nodige argumentatie toe. En terwijl ik dat deed, betrapte ik mezelf erop dat ik aan het overtuigen was. Ik wilde door en was ongeduldig.

De tijd van onze afspraak zat erop en even later stond ik buiten. Ik had tijd voor een kop koffie en liet de afspraak in mijn hoofd nog een keer de revue passeren. Ik moest heel hard om mezelf lachen, hardop. Ik zag verwonderende blikken om me heen. Sorry.

Wat had ik gedaan? Of beter gezegd. Wat had ik niet gedaan wat ik anderen altijd wel voorhoud. Als adviseur ben je goed als je de communicatie vlot weet te trekken, als je laat zien hoe je mensen meeneemt in een verhaal. Steeds weer leer ik mensen de ander te bevragen in plaats van te overtuigen. Dan vraag je “Wat heb je nodig?” en “Hoe ruimen we de obstakels uit de weg?” Ik leer mensen te onderzoeken in plaats van te argumenteren. Zo kom je immers tot elkaar. Maar nu deed ik dat zelf niet, totaal niet zelfs.

Maar goed, niets menselijks is mij vreemd dus. Goed om weer eens te ervaren hoe dat werkt. Dat je gewoon door wilt en de emotie van je bezit neemt. Dat je denkt “Maar dit is toch al een gepasseerd station?” Of “Dat is toch volstrekt duidelijk?”

Als ik even stil blijf staan, dan snap ik dat het voor ons, degenen die met het project bezig zijn, gesneden koek is. Wij zijn er immers al een klein jaar mee bezig. En wij hebben in die periode rustig de tijd genomen om de stappen te onderzoeken en weloverwogen keuzes te maken. Maar daar hebben we de rest van het team dus onvoldoende in meegenomen.

Grappig om dit nu te moeten constateren van mezelf. Maar goed, gelukkig weet ik nu hoe ik de volgende bijeenkomst beter kan laten verlopen. Er is nog wat werk aan de winkel. Ik zal het traject beter in beeld brengen, ervaringen delen, zodat de genomen tussenstappen ook voor de rest te begrijpen is. Daarnaast vraag ik binnenkort mijn collega wat hij nog nodig heeft in dit verhaal.

Zo zie je maar, het is goed om elkaar scherp te houden. Ook als adviseurs onderling bij interne aangelegenheden. Dan kan ik hem alleen maar dankbaar zijn. Niet alleen onze klanten hebben baat bij een open houding, maar ik zelf ook!

Heiko van Eldijk is organisatiespecialist en partner bij House of Performance. In zijn blog’s deelt hij zijn verwonderingen, reflecties en bevindingen. Wil je ook de volgende blog’s van Heiko lezen? Volg ons dan op LinkedIn via een click op de volgende button:

li-button-a

heiko

Over de auteur

Een lonkend perspectief is potentie tot (waarde)creatie. Ik word blij als ik goed kan kijken, mag puzzelen en tot actie kom, om te doen wat nodig is.

Naar Heiko van Eldijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *