Het gaat niet om jou bij verandermanagement

28/04/2015

Voor bijna alles wat je wilt regelen in je bedrijf heb je collega’s nodig. Het is heel vervelend, maar die collega’s hebben bijna altijd andere prioriteiten dan jij. Daar moet je mee leren leven. De standaardreactie is dan om jouw wensen heel vaak onder de aandacht te brengen van zo’n collega. Maar dat is zelden een goede aanpak. Het gaat namelijk helemaal niet om jou.

Als jouw project laag op de prioriteitenlijst van je collega staat

Samen met mijn collega Robert van de afdeling Verkoop ben ik een project voor Debiteurenbeheer gestart. Mijn team bij Finance beheert de achterstallige betalingen van ons bedrijf en zijn team komt veel over de vloer bij onze klanten. Daar zie ik dus een goede mogelijkheid om samen te werken ons totaal openstaande vorderingen te verkleinen en tegelijkertijd extra informatie te krijgen over onze klanten.

Ik heb tien minuten gewacht op Robert. We hebben een half uur overleg over de voortgang van ons project. Nu zit hij tegenover mij te bellen. “Ik zit in overleg, maar het kan wel even kort,” zei hij bij het opnemen. Ik laat het maar gaan, want hij lijkt nogal gestrest. Van ons overleg blijft uiteindelijk tien minuten over.

Met een flinke kater rijd ik naar huis. Ben ik de enige van ons tweeën die interesse heeft in dit project? Ik heb de indruk dat Robert best wel wil, maar in de praktijk rent hij van overleg naar overleg, reageert nauwelijks op mijn e-mail, leest niet wat ik hem opstuur en levert weinig op. Thuis doe ik mijn beklag bij mijn vrouw.

“Die Robert lijkt het allemaal niet meer onder controle te hebben,” zegt ze. “Weet je eigenlijk wel wat er speelt bij hem? Waarschijnlijk zijn er veel mensen om hem heen die zijn aandacht vragen. Misschien kun je hem eens vragen wat er aan de hand is?” Een week later spreek ik Robert, die weer te laat is. Ik schuif mijn projectdocumentatie aan de kant en vraag hem: “Robert, je rent van overleg naar overleg, komt te laat en belt tijdens onze afspraak. Je lijkt gestrest. Gaat het wel goed?” Hij slikt en zegt: “Mijn baas heeft me een laatste kans gegeven. Mijn team haalt onvoldoende omzet binnen, dus ik heb nog tot de zomer de tijd om mijzelf te bewijzen.” Ik ben een beetje in de war. Kan ik hem misschien ergens mee helpen? “Misschien wel,” zegt hij, “ik zal er eens over nadenken. Dank je.”Opgelucht vertrekt Robert en ik merk dat mijn frustratie ook afzakt. Ik zal zelf even aan de slag moeten. Dat is niet ideaal, maar in ieder geval hoef ik niet meer te sleuren aan Robert. In september kom ik Robert tegen. Hij heeft weer kleur op zijn wangen en stelt voor om de draad maar weer eens op te pakken.

Maak het verschil

Kleine signalen zoals regelmatig te laat komen, niet terugbellen, geen stukken lezen, afspraken verzetten, wollige antwoorden geven en niet voorbereid zijn, geven overduidelijk aan dat je laag op de prioriteitenlijst van je collega staat. Het is verleidelijk om af te wachten tot het vanzelf beter wordt of energie te steken in het vasthouden van de aandacht. Bedenk dan dat de meeste mensen in een organisatie een eenzame positie hebben. Je kunt het verschil maken door niet de zoveelste persoon te zijn die het laat zitten of gaat trekken. Achterhaal waar je collega wakker van ligt. Je samenwerking zal verbeteren of het wordt heel duidelijk dat samenwerken op dat moment een illusie is. In beide gevallen ben je beter af.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
House of Performance Logo

Over de auteur

Wij zorgen dat mensen, teams en organisaties kunnen excelleren. Binnen Nederland en ook daarbuiten doen wij dat door ze te adviseren en ondersteunen waar dat kan en te confronteren waar het moet.

Hamburgerstraat 30
3512 NS Utrecht

info@hofp.nl
+31 30 239 33 60

Naar House Of Performance
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *