Het kon beter, zag ze meteen 

07/05/2019
Rate this post

Het kan beter. Die drie simpele woorden zijn al jaren ons motto. Met deze instelling komen we binnen bij onze klanten, en zo kijken we naar onze eigen organisatie. Want het kan echt altijd beter; er is altijd ruimte voor groei.

Maar er is wel wat voor nodig – voor die groei – en dat is openstaan voor verandering. Want in verandering zit het grote goud, maar er schuilt toch ook altijd stevige weerstand in. Hoe kan dat toch? Hoe kunnen we nu én het onderste uit de kan willen halen, en toch ook niet altijd alles willen doen wat daarvoor nodig is?  

De grote boosdoener en zwakke schakel hierbij is ons gedrag. Dat werkt namelijk nogal tegenstrijdig. Aan de ene kant maken we bewuste plannen: we willen ‘s ochtends vroeg al gaan sporten, gezonder ontbijten, meetings een andere structuur geven of meer tijd voor elkaar vrijmaken. Maar aan de andere kant is ons brein geprogrammeerd op gewoontes. We hebben onszelf gedrag aangeleerd dat werkt en niet teveel moeite kost of risico heeft. Zeker binnen organisaties wordt dit gedrag ook vaak breed gedragen en over en weer in stand gehouden. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan die meetings waar niemand zin in heeft en waar altijd frustratie ontstaat, maar die toch blijven zoals ze zijn, omdat het gemak het wint. 

En dat gemak wint het op die momenten van een andere belemmering in gedragsverandering: de neiging om al te grote inspanning, ongemak, het risico op afwijzing of verlies te vermijden. Iets nieuws proberen brengt altijd het risico met zich mee dat het niet beter is dan voorheen. Misschien gaat het zelfs volledig mis. Wat moet je dan doen? En wat zal je omgeving wel niet van je denken?        

En daar raken we meteen nog een belangrijk punt. Verandering heeft een grotere kans van slagen als onze omgeving met ons mee verandert. Dat heeft vaak ook heel letterlijk met de locatie te maken. Fysiek van plek veranderen al enorm helpen om patronen te doorbreken en dus gedrag te veranderen. Door die meeting in een andere ruimte te houden, of door steeds een andere tafelindeling te maken. Maar zeker de sociale omgeving is zo belangrijk. Hoe meer mensen de neus dezelfde kant op hebben, hoe groter de kans van slagen. Is niet iedereen overtuigd? Dan is de kans aannemelijk dat je binnen de kortste keren weer in die frustrerende vergaderingen zit.  

We zijn bij House of Performance allemaal echte veranderexperts en we hebben het geluk gehad dat we al heel veel fantastische verandertrajecten hebben mogen doorlopen bij onze klanten. Wij weten dus als geen ander hoe uitdagend het is en wat er allemaal bij komt kijken; ongeacht het specifieke vraagstuk of de organisatie.  

Omdat verandering an sich al complex genoeg is, houden we onze werkwijze simpel. We draaien nooit om de hete brei heen, zijn straight to the point, baseren onze adviezen altijd op de feiten en spreken klare taal. We adviseren onze klanten altijd goudeerlijk over wat er nodig is, en praten ze nooit naar de mond. Zo ontstaat er razendsnel vertrouwen en zelfs ruimte voor een eventuele confrontatie. Want als er nog iets onder in de kan zit, en we hebben de laatste druppel er nog niet uit, dan gaan we altijd door en schudden we nog iets harder.

We gaan alleen voor het allerbeste resultaat, omdat we weten: het kan beter. Altijd.

Ben jij ook geboren met een growth mindset en gefascineerd door verandering? Ben je op zoek naar de perfecte volgende stap in jouw ontwikkeling? Dan leren we je graag kennen! Ga nu naar www.werkenbijhofp.nl voor meer informatie en de openstaande vacatures. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Omdat echte verhalen verbinden.

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *