Het moet van twee kanten komen 

24/06/2019
4.6 (91.43%) 21 votes

Dat onze kernwaarden voor ons veel meer zijn dan een paar mooie grote woorden, deelden we in een eerdere blogpost. Onze kernwaarden zijn ons kompas en ze spelen een belangrijke rol in ons dagelijkse werk. Of we nu een beslissing moeten nemen voor ons eigen team, of met een klant in een spannend verandertraject zitten, altijd werken we vanuit authenticiteit, intensiteit en reciprociteit. 

En die laatste kernwaarde, daar willen we in deze blog eens wat uitgebreider naar kijken. Want we hebben het eerder wel gehad over het belang van kernwaarden, en wat ze voor ons als organisatie betekenen, maar we waren ook nieuwsgierig naar wat ze voor onze collega’s betekenen. Hoe beleven zij de kernwaarden in hun werk en onderling? Dat hebben we ze gevraagd en daar kwamen mooie verhalen en voorbeelden uit, die we graag met je delen. Deze keer dus over reciprociteit; de komende maanden duiken we ook in de andere kernwaarden.  

Anouk van Gemert – Consultant  

Reciprociteit betekent natuurlijk wederkerigheid. Lange tijd interpreteerde ik dit als “de ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden”. Tot het moment dat ik me iets realiseerde. Ik bekijk en beleef wereld door mijn eigen bril. Ik heb mijn eigen behoeftes en voorkeuren en die gelden misschien wel helemaal niet voor die ander. Ik heb toen de definitie iets omgebogen naar “de ander behandelen zoals de ander behandeld wil worden.” Dat betekent uitdrukkelijk niet dat je nooit kritiek mag hebben of feedback mag geven. Maar wel op een respectvolle manier, waarbij je rekening houdt met de ander.   

C’est le ton qui fait la musique.  

Maar reciprociteit betekent voor mij ook “iets terug doen voor de ander als de ander iets voor jou heeft gedaan”. Op die manier heb ik het in elk geval zelf recent ervaren. Ik kwam terug van mijn zwangerschapsverlof en ik kreeg van mijn collega’s alle ruimte en tijd om mijn werk weer op te pakken. Als consultant werk je hard om trajecten goed te doen, resultaten te behalen en mensen te laten excelleren. Dan is er ook ruimte om de rust te pakken als dat nodig is. 

Maris Kool – recent Stagiair, nu Projectmedewerker

Voor mij heeft reciprociteit vooral met mentaliteit te maken. Het betekent dat je in je denken en doen rekening houdt met de behoeften van de ander en dat je erop mag vertrouwen dat de ander op dezelfde manier rekening houdt met jou. 

Soms zit reciprociteit hem in kleine gebaren. Even de tijd nemen om te vragen hoe het écht met je collega gaat bijvoorbeeld, of door te kijken wat je kunt doen om iemand verder te helpen. Dit zit bij House of Performance zo in het bloed dat je soms bijna zou vergeten hoe bijzonder dit is. Dat vind ik dan ook meteen de kracht en charme van deze kernwaarde. Een ander mooi voorbeeld vind ik een heel praktisch HofP-principe: wij laten de ruimte opgeruimder achter dan we hem aantroffen. Het is zo simpel, maar het zegt denkt ik veel over onze manier van werken. 

Op mij persoonlijk heeft de ruimte voor menselijke groei en ontwikkeling enorme indruk gemaakt. Er wordt natuurlijk hard en resultaatgericht gewerkt, maar dit gaat nooit ten koste van de collega’s. Ik heb vanaf dag één het gevoel gehad dat ik me kan ontwikkelen op een manier die prettig is voor mij. Mensen laten excelleren is onze core business en dat beperkt zich niet tot onze klanten. 

Livandro GulatiConsultant 

Deze kernwaarde is voor mij misschien wel de belangrijkste van de drie en zegt veel over onze organisatie. Als ik er mijn eigen invulling aan zou moeten geven zou ik reciprociteit als volgt omschrijven: ’Hoe ik mijn collega behandel zo zou ik ook behandeld willen worden; met respect en passie voor ons werk’’. 

Elke dag kom ik bij House of Performance voorbeelden van deze kernwaarde tegen. Het zit in de kleinste dingen, bijvoorbeeld door een kop koffie voor elkaar te maken. Maar ook meer werkgerelateerd: tijdens een drukke periode werd mij gevraagd of ik een bijdrage kon leveren aan een klantopdracht van een collega. Ik wist mijn agenda om te gooien zodat ik kon helpen. Een tijd later overkwam mij hetzelfde en kon ik op mijn beurt rekenen op de hulp van mijn collega. 

Ben je enthousiast geworden over deze kernwaarde? Zie jij een match? Dan leren we je graag kennen. Ga nu naar www.werkenbijhofp.nl voor meer informatie en de openstaande vacatures. 

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Omdat echte verhalen verbinden.

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *