Hoe je je klant vooruit helpt met Gamification

13/10/2017

Je zult het maar als missie hebben, dat je wereldwijd bakkers wilt helpen met hun business. Alle bakkerijen, op alle fronten. Hoe onbereikbaar zo’n ambitie ook lijkt, dankzij Gamification komt het een stuk dichterbij. In dit blog een kijkje achter de schermen van Bakman.

Gamification is een krachtig middel voor gedragsverandering. Door spelelementen in te brengen op de werkvloer stimuleer je mensen om nieuwe dingen te doen en te herhalen. Net zo lang tot ze het beheersen.

Geen wonder dat steeds meer organisaties ontdekken hoe effectief een spel op de werkvloer kan zijn. En we staan nog maar aan het begin. Ook in de advieswereld zijn we nog lang niet uitgeleerd.

Zo klopte onlangs een leverancier van bakkerijgrondstoffen bij ons aan met de vraag hoe ze hun missie handen en voeten kunnen geven. Hun ambitie liegt er niet om: ze willen bakkersorganisaties in Nederland en de rest van de wereld helpen met hun business.

Meet Bakman

Beter leren verkopen, dat bleek een belangrijk issue voor de deelnemende bakkersorganisaties. Zodat winkelmedewerkers niet alleen netjes het bestelde tijgerbrood afrekenen, maar de klant ook weten te verleiden om een nieuw product te proberen. Of zodat ze producten bewust anders positioneren in de toonbank. Omdat de tompoucen in de aanbieding zijn, bijvoorbeeld.

Om een lang verhaal kort te maken, we hebben samen met onze klant een spel bedacht: Bakman. Het spel wordt aangeboden aan bakkersorganisaties, met de belofte dat winkels door dit spel beter gaan presteren. Het gaat om directe doelen als verkoopstijging, betere klantbinding, verhoging van de teamgeest, kennisverrijking en onderling leren.

Al die elementen zitten in Bakman, een online game dat winkelmedewerkers uitdaagt om meer uit zichzelf te halen.

Missies, opdrachten en een hoop lol

Het Bakman-spel bestaat uit missies en opdrachten, waarvoor individuele deelnemers en teams punten, badges en een positie op een leaderboard verdienen.

Om je een idee te geven: de teams moeten elke dag een foto van de toonbank posten, wat stimuleert om de toonbank netjes en volgens afspraak in richten. Er is een kennisquiz die je net zo vaak mag herhalen tot je 100% scoort. Het posten van een selfie met een blije klant geeft extra punten, net als het delen van jouw succesvolle strategie om een nieuwe klant binnen te halen. En er zijn punten te verdienen met het stellen én het behalen van teamdoelen.

Lol maken is belangrijk in het spel. Omdat het goed is voor de teamgeest en motiveert om door te spelen. Daarom is niet elk Bakman-opdracht even serieus, al is de achtergrond ervan dat natuurlijk wel. Het spel daagt de medewerkers continu uit om elkaars bijdragen te bekijken en te beoordelen. Zo stimuleren we de onderlinge competitie, maar ook het leren en inspireren van elkaar.

Werkt het echt, zo’n spel?

Ja, het werkt. Tijdens de pilot bleek dat de deelnemende teams op alle indicatoren 80%+ scoorden: betere teamprestaties, betere samenwerking, lol in het spel en meer plezier in het werk. Ook in harde cijfers zagen we een opmerkelijk resultaat: de deelnemende teams kozen het verkopen van muffins als doel in het spel. Ze verkochten 142% meer muffins dan anders.

Games als bron van managementinformatie

Hoewel het niet het primaire doel van Gamification is, geeft een spel als Bakman ook inzicht over hoe dingen verlopen op de werkvloer. Je ziet welke teams zich helemaal inzetten, welke teamleiders het meest actief en creatief zijn en welke concrete resultaten de winkels neerzetten. Als je deze gegevensstroom weet te ontsluiten, levert Gamification ook een schat aan managementinformatie.

Ik zei al, bij House of Performance leren we dagelijks meer over de potentie van Gamification. Het blijkt een goede tool om je klanten op de eigen werkvloer te ondersteunen en te helpen om beter te presteren. Het is niet alleen efficiënter, het is ook vele malen goedkoper dan het organiseren van trainingen on the job.

Enig idee wat Gamification kan betekenen in relatie tot jouw missie? Ik wil graag met je meedenken: a.vanlieshout@hofp.nl

Lees ook de gamification-case over de Performance Cup, een competitie van 12 tot 16 weken met korte ‘wedstrijdjes’ gekoppeld aan relevante thema’s op de werkvloer.

 

 

arjon

Over de auteur

Ik geloof dat het altijd beter kan, voor ons zelf, een collega of klant en voor de samenleving. Daar wil ik graag aan bijdragen. Daarnaast moeten we lol maken en genieten van het leven, immers "Life is too short to drink bad wine".

Naar Arjon van Lieshout

3 Reacties op “Hoe je je klant vooruit helpt met Gamification”

  • Kitty Ockhuijsen schreef:

    Resultaten om trots op te zijn!

  • peter van limpt schreef:

    al net zo flauw als het geven van punten

    • Arjon van Lieshout schreef:

      Hallo Peter,
      dank voor je reactie. Ik weet dat de Bakman game geen oplossing is die voor iedereen werkt. Niet iedereen speelt graag een spel maar spelen is wel iets dat we al eeuwen doen en vaak ook om er van te leren. Daarnaast is de vorm die gekozen is bij de Bakman game waarbij spelers punten kunnen verdienen een van de mogelijke vormen, zo kan men ook spelers nieuwe dingen laten ontdekken in plaats van punten geven.
      Wat ik ervaren heb en belangrijk vindt is dat we met nieuwe technieken en oude wijsheden mensen nieuwe ervaringen kunnen bieden waarbij ze ook iets leren en er nog lol aan beleven ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *