Innovatieve organisatie worden?

30/06/2016

Een innovatieve organisatie worden? Kopieer dan niet Apple of Google! In artikelen over innovatie worden vaak bedrijven als Apple en Google aangehaald als ideaal om na te streven. Nou zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat deze bedrijven mooie dingen doen op het gebied van innovatie. De omstandigheden waarin deze bedrijven opereren zijn echter volledig anders dan van de meeste bedrijven in Nederland. Bijvoorbeeld een andere cultuur, een ander aanbod in talent, en werkzaam in een andere branche. Door Apple te kopiëren zet je in op de kracht van de voorbeeldorganisatie terwijl de kracht van je eigen organisatie misschien heel ergens anders ligt!

Innovatiekracht vergroten

Maar wat zou je dan wel moeten doen om een innovatieve organisatie te worden? Of hoe kan je als organisatie je innovatiekracht vergroten? Allereerst is het belangrijk te kijken naar je (gewenste) verdienmodel en strategie. Van welk type innovatie is je verdienmodel afhankelijk? Grofweg zijn er twee soorten innovatie: stappen en sprongen. Bij stapsgewijs innoveren richt je je vooral op een grote hoeveelheid kleine verbeteringen die leiden tot verbetering van de dienstverlening (elke dag een stukje beter). Bij sprongsgewijs innoveren richt je je op een vernieuwing in je aanbod (nieuwe producten/diensten/verdienmodellen). Het tweede is risicovoller, maar heeft een hoger potentieel rendement per innovatie. Binnen de strategie is het ook belangrijk te bepalen welke rol je wil hebben in de markt op het gebied van innovatie. Ben je een first mover die de markt elke keer verrast met nieuwe ideeën? Of ligt je kracht in het herkennen welke innovaties in de markt het meeste potentieel hebben en hier snel op door te bouwen?

De verschillen in benaderingen in de strategie en verdienmodel lijken misschien klein, maar het zijn essentiële keuzes voor de doorvertaling. Kies je bijvoorbeeld voor stapsgewijs innoveren, dan zou een focus op continu verbeteren een goede keuze zijn. Kies je echter voor sprongsgewijs innoveren, dan begeef je je in de wereld van R&D en voorbeelden als skunkworks. Je gewenste innovatiepositie in de markt bepaalt welke mensen je het best in kan zetten. Als first mover kies je voor een creatief team dat buiten gebaande paden weet te denken. Als snelle volger is het beter de focus te leggen op een team en processen gericht op het snel herkennen van potentie en kopiëren van een dienst.

innovatie

Om een innovatieve organisatie te worden zijn de bovenstaande keuzes in strategie en verdienmodel van groot belang. Er zijn echter ook meer generieke elementen die de innovatiekracht in organisaties vergroten, hieronder een aantal tips:

Innovatieve organisatie en processen

• Richt een proces in voor het bepalen van de potentie van ideeën en het realiseren van ideeën. • Richt een proces in voor het continu verzamelen van verbeterideeën (groot en klein). • Verbeter deze processen. Constant.

Innovatieve organisatie en besturing

• Wees er scherp op dat besturing niet innovatie tegenwerkt. Je krijgt waar je op stuurt, stuur je op ‘business as usual’ dan krijg je dit ook. • Beloon niet op individuele basis ideeën. Hiermee wordt het delen van halve ideeën tegengewerkt. Innovaties worden beter door meerdere invalshoeken.

Innovatieve organisatie en gedrag

• Beloon medewerkers voor hun ideeën door ze te betrekken bij het realiseren van deze ideeën. Dit betekent niet dat je ze er voor verantwoordelijk maakt, iemand met een goed idee is niet per se degene die het beste is in het uitvoeren ervan. Het kan initiatief platdrukken door mensen te ‘bestraffen’ met extra werkdruk en verantwoordelijkheid als mensen gewoon een idee willen delen. • Stimuleer het doorbouwen op andermans idee en geef feedback op het weglachen van (onvolledige) ideeën. Het idee komt ergens vandaan, onderzoek samen aannames, wellicht levert dit een volledig idee op.

Innovatieve organisatie en leiderschap

• Een innovatieve organisatie stimuleert het delen van ideeën. Wees scherp op de manier waarop leiders reageren op ideeën. Zij geven het voorbeeld, als zij initiatief tegengaan of weglachen wordt dat de cultuur. • Focus op eigenaarschap over het werk bij medewerkers. Medewerkers met eigenaarschap zijn meer geneigd met verbeterideeën aan de slag te gaan, het helpt hen immers verder!

Tenslotte: Heb plezier met elkaar en wordt enthousiast over alle geweldige mogelijkheden die de toekomst kan bieden. En ga dan aan de slag. Een idee wordt pas innovatie bij realisatie.

Wil je eens verder praten over hoe wij je kunnen helpen om je organisatie innovatiever te laten zijn? Neem dan contact met mij op: dennis@hofp.nl.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
House of Performance Logo

Over de auteur

Wij zorgen dat mensen, teams en organisaties kunnen excelleren. Binnen Nederland en ook daarbuiten doen wij dat door ze te adviseren en ondersteunen waar dat kan en te confronteren waar het moet.

Hamburgerstraat 30
3512 NS Utrecht

info@hofp.nl
+31 30 239 33 60

Naar House Of Performance
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *