Interim professional met vijf poten gezocht

29/01/2019
Rate this post

“Laat me raden”, grapt mijn collega, “ze willen een schaap met vijf poten”, wanneer ik vertel dat er weer een aanvraag van een potentiële opdrachtgever voor de inhuur van een interim professional is binnengekomen. Ik knik en pak mijn telefoon. We zijn benaderd door een inhuurdesk van een grote organisatie. Ze hebben ontzettend hun best gedaan om de vraag van de Business Unit te matchen met een bepaald profiel. Of wij zo iemand hebben. Ja, we kennen vast een goede interim manager die min of meer aan het profiel voldoet. Maar geeft dat ook de garantie dat je daadwerkelijk krijgt wat je nodig hebt? In onze ervaring is dat meestal niet zo. Sterker nog, er is vaak een betere, efficiëntere of goedkopere oplossing.

Een goede interim manager stelt de vraag achter de vraag

De basisvraag is meestal dezelfde, er is uitbreiding van de verandercapaciteit nodig. Naast de leidinggevende die zijn handen aan de operatie vol heeft, is er iemand nodig die een gewenste en vaak noodzakelijke verandering in goede banen leidt. Dat is helder. Maar waarom heeft een Business Unit uitbreiding van hun verandercapaciteit nodig? Misschien kan het ook anders worden opgelost? Wat is het daadwerkelijke probleem en wat ligt daaraan ten grondslag? In onze optiek stelt een goede interim professional altijd de vraag achter de vraag.

Soms schuurt dat een beetje. Want de inhuurdesk heeft een vraag van de Business Unit gekregen en die keurig bij ons uitgezet. Er is een profiel opgesteld op basis van de wensen en de organisatorische randvoorwaarden en daarmee kloppen ze bij ons aan. Vervolgens stellen wij een heleboel lastige vragen. Wij vinden op onze beurt namelijk dat de inhuurdesk een kans laat liggen om zich als interne dienstverlener te profileren. Er wordt wel gekeken naar de inhoud, kosten en of iemand bij de cultuur past, maar dat is niet het hele plaatje.

Wij krijgen dan ook weleens telefoontjes van Business Units die onder de inhuurpolitie, zoals zij dat gekscherend noemen, proberen uit te komen. In hun ervaring lost de inhuurdesk hun probleem niet altijd adequaat op. Zij zijn namelijk met handen en voeten aan allerlei eisen gebonden en denken niet aan andere mogelijkheden dan inhuren. Dat snappen we. En we snappen ook de frustratie van de inhuurdesk. Daar zitten professionals die méér kunnen dan alleen politieagentje spelen. Dus waarom maak je als organisatie niet een adviesdesk van je inhuurdesk?

Inhuurdesk, pak je rol als business partner

Nu wordt de oplossing en niet het probleem als uitgangspunt gekozen. Dat klopt volgens ons niet. Daarom gaan wij graag eerst terug naar het begin, voordat we een oplossing zoeken. Welke vraag moet er écht worden opgelost? Dat is niet een te lage verandercapaciteit, maar de benodigde verandering. Geleefd door de waan van de dag, schiet je als organisatie vaak in de gebaande paden. Er zijn mensen te kort, dus inhuren. Voor ons leuk hoor, we huren graag mensen uit. Maar uiteindelijk willen we zo effectief mogelijk de benodigde verandering realiseren.

Daarom brengen we graag eerst in kaart wat het probleem is en wat de mogelijke oplossingen zijn. Misschien beschik je zelf wel over capaciteit. Is er intern iemand die dat goed kan oppakken, al dan niet met consultancy vanuit onze kant? Wellicht is er een projectteam die dit kan doen? Of moet deze worden opgetuigd. En moet de veranderaar per se bij jullie cultuur passen, of heb je juist iemand nodig die vanuit een heel ander perspectief kijkt? Misschien kan die 1 fte worden ingevuld door twee mensen en kom je zo wél tot die interim professional met vijf poten?

Door met de Business Unit in gesprek te gaan, komen we vaak tot een oplossing waar alle partijen blij van worden. We blijven voldoen aan de voorwaarden van de inhuurdesk én helpen ze hun rol als business partner te pakken. Door de toegevoegde waarde van onze expertise en een stukje bemiddeling, komen we tot de oplossing van het werkelijke probleem.

Kennismaken met de interim professionals van House of Performance? Bekijk de profielen op onze website of maak een afspraak.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Carien 1

Over de auteur

Regievoering, relatiemanagement en outsourcing zijn kernwoorden in mijn ervaringsoverzicht. Mijn energie en betrokkenheid zorgen ervoor dat ik, samen met de mensen om mij heen, beweging creëer en resultaat behaal.

Naar Carien de Vries
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *