Laten we er een game van maken!

24/02/2020

Verandering mag dan de enige constante zijn, ik kom maar weinig mensen tegen die verandering fijn vinden. Laat staan dat ze zelf willen veranderen. Wat ik in de praktijk zie is dat verandering mensen soms onzeker maakt. Wat staat me te wachten? Kan ik het wel? En wat als het fout gaat? Dit leidt er vaak toe dat mensen liever blijven doen wat ze altijd al deden. Voor mij is het dan ook een heerlijke uitdaging om mensen te motiveren om tóch ander gedrag uit te proberen. En laat gamification daar nu een heel geschikte aanpak voor zijn.

Soms ben je die veranderingen gewoon beu

Soms zijn ook welwillende mensen al die veranderingen gewoon beu. Onlangs was ik in gesprek over een veranderopgave bij een grote klant: “Kan het dit keer helemaal anders?”, vroeg hij. “Ja”, zei ik, “laten we er een game van maken!” Het idee achter gamification is dat je spelelementen aanbrengt in de werkomgeving en mensen op die manier met kleine stapjes uitdaagt om nieuw gedrag te laten zien. Dit maakt veranderen niet alleen leuk, maar ook laagdrempelig. Bovendien ontwikkel je met gamification nieuw gedrag tijdens je werk. Heel praktisch dus!

Medewerkers deden fanatiek mee

Het werkt dus echt goed, zo ontdekte ook mijn klant. Medewerkers deden fanatiek mee en hadden plezier in de missies, kleine ‘opdrachten’ die ze tijdens de game deden. De beoogde gedragsverandering voltrok zich bijna als vanzelf. Maar wat maakt nu dat de deelnemers zo enthousiast met dit nieuwe gedrag aan de slag gingen? Volgens Daniel Pink zijn autonomie, meesterschap en zingeving nodig om mensen intrinsiek te motiveren. Precies de drie elementen die je ook in onze gamification oplossingen terugziet.


TIP: meer weten? Download dan onze whitepaper gamification.


Niet te makkelijk, niet te moeilijk

Als iets te moeilijk is begin je er niet aan, als iets te makkelijk is raak je verveeld. In beide gevallen haak je af en dat is nu net wat je niet wil bij een verandertraject. Het geheim van een goede game is om hier balans in aan te brengen. Elke nieuwe opdracht is zo ontworpen dat ie niet te moeilijk is, maar wel voldoende uitdaging biedt. De Hongaarse psycholoog Mihaly Csiksentmihalyi noemt dit ‘flow’. Deze flow zorgt er voor dat een speler daadwerkelijk blijft spelen en zo telkens een nieuw stapje in zijn of haar ontwikkelproces zet, totdat het gewenste gedrag helemaal vanzelf gaat.

Elke stap is zichtbaar én wordt beloond

Om de betrokkenheid tijdens een verandertraject hoog te houden, is het belangrijk dat elk klein stapje zichtbaar is én beloond wordt! In de echte wereld gebeurt dat niet altijd, maar met gamification wél. Bij elke stap die spelers zetten, krijgen ze direct feedback. Bijvoorbeeld in de vorm van punten of badges, maar ook door middel van peer reviews van collega’s of managers. In het geval van de bovenstaande klant, kreeg ik ook direct feedback: “Gamification heeft onze collega’s in staat gesteld om op een leuke en laagdrempelige manier met nieuw gedrag te experimenteren. Top!”


TIP: Ontdek hoe je met gamification gewenst gedrag realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert en schrijf je nu in voor onze workshop gamification!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
ingrid

Over de auteur

Veranderende organisaties zijn erg uitdagend. Samen met jou en je team nieuwe wegen ontdekken, experimenteren, leren, committeren en slagen maken. Authentiek en met aandacht voor hard en zacht, dat is wat mij motiveert.

Naar Ingrid van den Berg
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *