Is uw organisatie een lerende organisatie?

18/05/2015

‘Leren’ is een noodzakelijke vaardigheid om bij te blijven en kansen te grijpen. Maar een lerende organisatie ben je niet zomaar. Hoe staat het met uw lerend vermogen? Vrijwel iedereen is het erover eens: het wordt nooit meer zoals het was. Het tempo van de veranderingen in de markt en binnen bedrijven die moeten bijblijven gaat steeds verder omhoog.

Lerende organisatie

En dacht je dat het niet sneller meer kon? Think again. De snelheid waarmee consumenten – ook de bedrijven in de B2B-markten – van voorkeur wisselen, neemt steeds verder toe. Doorlooptijden en productcycli worden korter, de time to market verdraagt geen onnodig uitstel.

Om in die wereld overeind te blijven moet elke organisatie zich razendsnel kunnen aanpassen aan de veranderingen in de omgeving. Alleen een ander soort organisatie kan dat.

Voorheen voldeed het meer verticaal georiënteerde ‘silo-model’, met bijbehorende top-down (of soms bottom-up) bewegingen eigenlijk best goed. Informatie stroomde naar boven. Opdrachten naar beneden. En iedereen wist waar hij of zij aan toe was. Maar als snelheid van levensbelang is, dan is dat model achterhaald. Tweerichtingsverkeer is niet genoeg. Ook dat weten de meeste bestuurders en ondernemers inmiddels wel. Maar oude structuren, culturen en gedrag zijn star en verhinderen dat een organisatie adequaat leert reageren op die dynamische context. De organisatie klaarmaken voor die dynamiek is moeilijk, maar het kán wel. Hoe?

Het antwoord op die constante stroom veranderingen is: ‘de Lerende Organisatie’. Dat is een organisatie die leert doordat er sterke verbanden zijn, waarlangs cruciale kennis en informatie zich snel door de hele organisatie kan verspreiden. De Lerende Organisatie is geen tekentafelmodel, maar een organisatie waarbij veranderingen elkaar in hoog tempo blijven opvolgen. Aanpassingsgezindheid zit diep in de genen van zo’n organisatie. Door de aanwezige en nieuwe kennis snel en efficiënt te delen, wordt die niet alleen eigendom van de hele organisatie, maar wordt die informatie ook verrijkt. Het is die soepele omgang met ‘nieuw’ die een Lerende Organisatie weerbaar, hecht, wendbaar en adaptief maakt. Daarnaast geeft dat de ruimte en structuur om de focus te leggen daar waar die hoort. Bij de klant.

Lees ook de de whitepaper: Verbeter in 9 vragen de prestaties op de werkvloer

Wil jij ook het lerend vermogen van jouw organisatie vergroten?

Neem dan contact met ons op.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
House of Performance Logo

Over de auteur

Wij zorgen dat mensen, teams en organisaties kunnen excelleren. Binnen Nederland en ook daarbuiten doen wij dat door ze te adviseren en ondersteunen waar dat kan en te confronteren waar het moet.

Hamburgerstraat 30
3512 NS Utrecht

info@hofp.nl
+31 30 239 33 60

Naar House Of Performance
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *