Met empathie en verbinding kom je verder

Door Janet Arntz

In een serie interviews zetten wij de collega’s uit ons interim management netwerk in de spotlight. Wie zijn ze? Wat vinden ze tof aan het interim management vak? En waar krijgen ze energie van? Voor dit interview gingen we in gesprek met Janet Arntz.

placeholder

Wat vind jij het leukste aan je vak?

Samenwerken is waar het voor mij steeds weer om draait. En dan vooral met verschillende soorten mensen samen resultaat en vooruitgang boeken.

Voor welk type opdracht loop jij warm?

Meestal word ik gebeld als er al iets is geprobeerd en niet volledig is geslaagd. Bijvoorbeeld een nieuw ontworpen systeem dat niet wordt geadopteerd, een proces dat niet goed loopt of een team dat niet lekker samenwerkt. Dan ga ik nog een laagje dieper om uit te zoeken waarom het niet werkt en wat er nodig is om verandering te brengen. Ik ben nieuwsgierig en leergierig, en heb in mijn werk een brede oriëntatie. Dat houdt het voor mezelf interessant. Dus, grote diversiteit in branches, organisaties en problematiek.

Wat is je grootste succes tot nu toe?

Succes is voor mij als ik aan het eind van een opdracht een nieuw project krijg aangeboden door de opdrachtgever. Dan weet ik dat ik succesvol ben geweest in het vervullen van de opdracht en voel ik me trots. Daarnaast kan een kleine verandering al een groot succes zijn voor een organisatie. Dus succes kent vele vormen. Recent is mijn opdracht bij een grote gemeente verlengd. Het betrof een aanbesteding die in korte tijd gedaan moest worden. Ik ben gewoon aan de slag gegaan, heel eenvoudig eigenlijk. De projectorganisatie opgetuigd en inzichtelijk gemaakt wat, wanneer door wie geleverd en besloten moest worden. Vervolgens de overleggen gepland en gezorgd dat de juiste informatie op de juiste plek kwam, zodat we als team het gevraagde resultaat binnen de gestelde termijn konden realiseren. Voor mij is dat een natuurlijke beweging, maar de organisatie was heel content omdat ze op dat moment zelf niemand hadden die tijd had om dit te doen en de verschillende lijnen bij elkaar te brengen.

Wat is voor jou de belangrijkste drijfveer in je werk?

Het beste in mensen naar boven halen door tot een goede samenwerking te komen, is mijn belangrijkste drijfveer. Daarnaast vind ik het voor mezelf belangrijk dat er sprake is van een complexe situatie waarin veel van mij wordt gevraagd, waarbij de uitdaging is hoe ik samen met anderen vooruitgang en resultaat kan boeken. Ik neem echt de positie in van spin in het web. Door samen te werken, komen de betrokkenen vaak een stapje verder. Ik ga het gesprek aan met iedereen en samen kijken we naar wat er wel en wat er niet werkt. Dan krijg je een mooi leerproces en kun je vanuit empathie en verbinding stappen maken, in plaats van dat er naar elkaar wordt gewezen. Die aanpak implementeer ik ook binnen teams, zodat er onderling beter wordt samengewerkt. Ik vind het inspirerend wanneer mensen een bijdrage leveren die ze zonder deze samenwerking niet hadden kunnen of durven leveren. Daar doe ik het voor.

Hoe matcht dat met het interimnetwerk van Highberg?

De missie van Highberg is mensen, teams en organisaties laten excelleren. En authenticiteit is één van hun kernwaarden. Dat betekent dat iedereen vanuit zijn eigenheid aan resultaten kan bijdragen. Precies waar ik ook voor sta! Ook binnen het interim netwerk van Highberg werken we vanuit verschillende kwaliteiten samen, om zo maximale waarde aan onze opdrachtgevers te bieden en onszelf als interim management professionals verder te ontwikkelen. Het buddy systeem van Highberg vind ik dan ook een groot goed.

Op welke manier draag jij bij aan het netwerk?

Momenteel ben ik onderdeel van het WOW team van de interim tak. WOW staat voor ‘Way Of Working’. In dit gremium houden we ons onder andere bezig met de doorontwikkeling van formats en templates die we als professionals bij onze klanten inzetten. Daarnaast verbinden we vragen van leden uit het netwerk met de kennis en kunde van andere leden in onze Digital Workplace. Daar doe ik zelf ook actief aan mee en stel graag mijn kennis en kunde ter beschikking. Mijn motto is: delen is vermenigvuldigen. Je groeit zelf ook door te delen. En natuurlijk neem ik zoveel mogelijk deel aan netwerkactiviteiten, zodat ik anderen goed leer kennen en zij mij ook, we elkaar weten te vinden en het contact snel is gelegd. Ook hier staan empathie en verbinding bij mij voorop!

Heeft jouw organisatie behoefte aan verandercapaciteit? Wil je de gewenste verandering van binnenuit realiseren? Of wil je gewoon meer weten over het netwerk van interim managers van Highberg?
Neem dan nu contact met ons op!

Gerelateerde insights

divider