Met gamification je carbon footprint verkleinen

02/05/2019

Hoe krijg je mensen het vliegtuig uit? Met deze vraag worstelt bijna elk internationaal bedrijf. Al die business trips kosten immers bakken geld en tijd en daarbij: tonnen aan CO2. Vliegen verbieden helpt niet. Gamification wel!

Onze klant is goed voor duizenden zakelijke vluchten per jaar, dat wringt met de ambitieuze klimaatdoelstelling van het bedrijf. De CO2-uitstoot door vliegreizen moet zelfs 25%(!) omlaag. Een flinke uitdaging, waar wij ze bij mogen helpen. Nu zegt men dat vliegen het nieuwe roken is. Dat klopt wel. Je hoeft geen klimaatdrammer te zijn om te beseffen dat vliegen je carbon footprint enorm vergroot. Maar ja, veel mensen genieten toch van zo’n zakentrip. Of het geeft ze status. ‘Ik ga morgen skypen’ klinkt nu eenmaal een stuk minder sexy dan ‘Ik moet morgen voor m’n werk naar Milaan’.

Hoe krijg je deze mensen dan toch het vliegtuig uit? Wij gaan voor gamification, een krachtige aanpak om gedrag duurzaam te veranderen. Gamification betekent dat je spelelementen inbrengt in het normale werk. Daarmee daag je mensen uit om nieuw, gewenst gedrag te vertonen en dat gedrag beloon je. Zo stimuleer je herhaling en door het gewenste gedrag te herhalen leer je en maak je het eigen. Lees ook onze gratis whitepaper over gamification en ontdek hoe je gamification gewenst gedrag realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert.

Virtueel samenwerken bespaart tijd, geld en CO2

Mensen met een spel verleiden het vliegtuig te laten staan. Hoe werkt zoiets? Wij hebben een game gebouwd waarin we medewerkers alternatieven bieden voor een zakelijke vliegreis. Oplossingen om virtueel internationaal samen te werken en zo veel tijd, geld én CO2 te besparen.

  • Via Skype of Facetime kan je prima overleggen met een engineer in India. Of in welk ander land dan ook;
  • Met online teamtools als Microsoft Teams kan je onderling overleggen, taken toewijzen en documenten delen;
  • In virtuele vergaderzalen kan je dankzij camera’s, microfoons en grote schermen op niveau vergaderen met mensen waar ook ter wereld. Bijna net zo goed als live.

Het gebruik van zo’n alternatief betekent uiteraard: scoren in het spel. Daar zit de verleiding. Tegelijk doen mensen ervaring op met virtueel samenwerken. Dat is vaak best even wennen en op dat moment zijn het de spelelementen die maken dat mensen toch doorzetten. Net zolang tot virtueel samenwerken heel gewoon is.

Effectief skypen? Zet je camera aan en verdien gamepoints!

Elke game is maatwerk, waarin details net het verschil maken of een nieuwe aanpak ook beklijft. Twee opvallende elementen wil ik met je delen:

  1. Bewustwording

Vliegen of niet? Om die keuze bewust te kunnen maken moet een medewerker weten wat vliegen kost, zowel financieel als qua CO2-belasting. Dat kan met een saaie factsheet. Wij kozen er voor om in de game spelletjes te bouwen waarin je ontdekt hoeveel producten je moet verkopen om één vliegreis te betalen. Door te spelen met informatie, beklijft het beter.

  1. Camera aan!

Virtueel overleg is veel effectiever als je elkaar ziet. Dat kan technisch, maar op Skype blijft de camera bij 99% van de gesprekken uit. Hoe krijgen we die camera’s aan? Door in de game punten te geven voor een selfie van jezelf met je collega of klant waarmee je in een skypeverbinding zit op het scherm. Zo ervaren medewerkers dat samenwerking mét camera beter werkt.

Het effect: hoezo vliegen?

De opdrachtgever is een realist. In een internationaal bedrijf is het onontkoombaar dat medewerkers af en toe in het vliegtuig stappen. Soms is het nodig om je klant in de ogen te kijken of een avondje te stappen met je complete team. Het doel van de game is dan ook niet dat men helemaal stopt met vliegen, maar dat men zich bewust afvraagt of elke vlucht noodzakelijk is en of de komende meeting fysiek moet zijn.

We zitten in dit proces nog aan het begin, de pilotfase. Toch is er al een mooie casus te melden. Een jonge medewerker geeft regelmatig trainingen op het hoofdkantoor. Collega’s vanuit de hele wereld vliegen dan in voor een aantal cursusdagen. Dat gaat al jaren zo. En nu ineens viel er een kwartje. Hij zei: ‘Hoezo vliegen? Zo’n training kan toch ook in een webinar.’

Ben jij geïnspireerd om jullie carbon footprint te verkleinen? Neem dan contact met mij op!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
arjon

Over de auteur

Ik geloof dat het altijd beter kan, voor ons zelf, een collega of klant en voor de samenleving. Daar wil ik graag aan bijdragen. Daarnaast moeten we lol maken en genieten van het leven, immers "Life is too short to drink bad wine".

Naar Arjon van Lieshout
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *