Morele sensitiviteit is een kwestie van dicht bij jezelf blijven

11/05/2020

Als beginnend consultant deed ik een project voor een verzekeraar die meer polissen wilde verkopen. Ik introduceerde daarom een dagstart, inclusief scorebord met het aantal verkochte polissen per medewerker. Het werkte direct. Eén verkoper ging binnen twee weken he-le-maal los. Het leverde hem een dikke bonus en een regen aan complimenten op. Helaas viel de enthousiaste medewerker nog geen maand later door de mand. Hij had de boel gewoon zitten flessen. Was deze persoon dan onbetrouwbaar? Niet per se. In deze context leverde zijn gedrag hem simpelweg de meeste sociale beloning op.

De meeste mensen zijn van nature moreel sensitief

Natuurlijk gaat lang niet iedereen over de schreef door dit soort prikkels. Maar door te sturen op productiviteit, creëer je wel een context waarin mensen voor deze waarde gevoelig worden. Als je stuurt op het aantal verkochte polissen, krijg je meer polissen. En niet meer dan dat. Gelukkig, Rutger Bregman zei het al, ‘deugen de meeste mensen’. We zijn sociale wezens die rekening met elkaar en onze omgeving houden. Het juiste doen sluit dus aan bij de natuurlijke moraliteit van mensen. Bij hun kernovertuiging.

Laat mensen dicht bij zichzelf blijven

Je hoeft mensen dus niets te leren, je moet ze wél de ruimte geven om dicht bij zichzelf te kunnen blijven. Dat vraagt om een organisatiecontext waarin authenticiteit minstens net zo belangrijk is als de geleverde prestaties. Want ethisch gedrag is authentiek gedrag. Mensen zijn prima zelf in staat om te anticiperen op de steeds veranderende sociale norm, daar heb je geen externe stimulans voor nodig. Ethisch gedrag is vervullend in zichzelf. Je moet het alleen de ruimte geven en vooral niet tegenwerken.

Morele sensitiviteit vraagt om authentiek leiderschap

Tot zover het ideaalplaatje. De dagelijkse realiteit werkt jouw ingebakken moraliteit namelijk continu tegen, omdat nog te vaak primair andere waarden gelden. Productiviteit, efficiency, snelheid, dat soort dingen. Natuurlijk heb je als organisatie een bepaalde doelmatigheid nodig, maar je bent ook verantwoordelijk om in te spelen op een steeds sneller veranderende sociale norm. Dat vraagt om leiders die de juiste vragen stellen: het kan, het mag, maar moeten we het ook willen? In de zoektocht naar dat antwoord hoef je dus alleen dicht bij jezelf te blijven.

Wil jij meer weten over hoe ik kijk naar de natuurlijke moraliteit van de mens? En over het belang van kunnen anticiperen op de sociale norm van morgen? Neem dan contact op!

 

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Sjoerd-1640x1800

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *