PERSBERICHT: Onderzoek toont aan – bedrijfsethiek mag innovatiever!

10/09/2020

Wat is het belang van innovatie in bedrijfsethiek? Op 1 augustus jongstleden is het onderzoek van Sjoerd Hogenbirk (partner bij House of Performance) en dr. Desirée van Dun (universitair docent aan de Universiteit Twente) gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Business Ethics: A European Review. Hun artikel gaat over het belang van innovatie in bedrijfsethiek en is het resultaat van een onderzoek onder 110 compliance- en ethiekprofessionals bij grote, Nederlandse bedrijven.

Gesprekken bij de koffieautomaat

In 2015 raakte Hogenbirk, destijds Lean consultant bij een grote, Nederlandse bank, gefascineerd door het vakgebied bedrijfsethiek. “Ik had regelmatig gesprekken met collega’s bij de koffieautomaat. Die gingen vooral over de focus op performance, het halen van doelen, en in veel mindere mate over de manier waarop je die doelen dan bereikt. Ik vind dat laatste minstens zo belangrijk.

Voor mij was daarom de overstap naar mijn huidig werkgever, House of Performance, een logische keuze. In alles wat we doen zie je onze kernwaarden terug. Ze geven richting aan ons handelen en je herkent ze in de manier waarop we ons werk doen. Ik ontmoette toen ook Desirée, die toen nog bij House of Performance werkte en net zelf promoveerde op het onderwerp Lean leiderschap. Dat intrigeerde mij.

Ik besloot om te gaan promoveren op ethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij prof. dr. Muel Kaptein. Desirée werd mijn copromotor.” Van Dun: “Sjoerd en ik spraken veel over het ogenschijnlijk ietwat behoudende karakter van compliance- en ethiekprofessionals en klassieke methodes voor organisatieverandering als trainingen die de standaard waren, terwijl het vakgebied – gezien alle publieke discussies – juist om snelheid vroeg. Het moest dus wel over innovatie in ethiek gaan.”

Innovatie in ethiek voor veel organisaties niet vanzelfsprekend

“Ik vind het interessant”, vervolgt Hogenbirk, “dat het innovatieve gedrag van compliance- en ethiekprofessionals een duidelijk verband heeft met de effectiviteit van hun integriteitsprogramma’s. Dit effect wordt versterkt wanneer zij ook nog eens een persoonlijkheid hebben die op verandering is gericht. Kortom, als hun innovatieve gedag authentiek is! Uit mijn advieservaring blijkt echter dat innovatie en het stimuleren van innovatief werkgedrag voor veel organisaties niet vanzelfsprekend zijn.

Bij innovatief werkgedrag kun je denken aan het verzinnen van nieuwe verbeterideeën vanuit een creatieve basishouding, het verkrijgen van steun en draagvlak voor die ideeën bij sleutelfiguren binnen de organisatie en het uitwerken van creatieve ideeën tot werkbare toepassingen. Een interessante bevinding als het gaat om het toch vaak behoudende karakter van hun vak.

Bovenstaand beeld werd bevestigd door de reacties die we kregen van deelnemers aan onze Ethical Performance Awards: een competitie van House of Performance waarbij grote Nederlandse bedrijven wedijveren om de meest innovatieve compliance toepassing. Zij vonden het spannend om zich op innovatie te laten beoordelen. Immers, wat zij deden was toch helemaal niet zo vernieuwend?”

Van Dun beaamt en vult aan: “Mensen vinden zichzelf soms heel behoudend, maar je bent niet alleen heel behoudend of heel vernieuwend. Natuurlijk heb je een voorkeurstijl, maar meestal ben je een beetje van beide. Je moet jezelf alleen wel durven openstellen voor het nieuwe, voor experimenten. Al is het maar op kleine schaal. Zo leiden pilots vaak tot heel verrassende resultaten.”

Society for Business Ethics conferentie in Chicago

Toen Hogenbirk samen met Van Dun in 2018 de opgedane inzichten uit zijn promotieonderzoek mocht delen tijdens de Society for Business Ethics conferentie in Chicago, kwam hij in aanraking met het tijdschrift Business Ethics: A European Review. “Ik wilde graag meer weten over de wereld van wetenschappelijke publicaties en kwam in contact met hoofdredacteur Dima Jamali, zij was gelijk enthousiast over het onderwerp”, aldus Hogenbirk.

Dat een promotieonderzoek en het gepubliceerd krijgen van een artikel geen sinecure is, heeft de House of Performance consultant aan den lijve ondervonden. Hogenbirk: “De combinatie van gezinsleven, mijn nieuwe rol als partner bij House of Performance én promoveren, werkte niet voor mij. Ik heb toen gekozen voor mijn gezin en House of Performance en besloten om mijn promotieonderzoek te stoppen.

Ik ben ontzettend blij en trots op wat ik samen met Desirée en alle andere betrokkenen heb bereikt. Het heeft ongeveer twee jaar geduurd, voordat ons artikel in het invloedrijke Business Ethics: A European Review werd gepubliceerd. Bloed, zweet en tranen. Voor mij persoonlijk is het met deze publicatie nu helemaal rond.”

Desirée van Dun tot slot: “Ik heb veel plezier beleefd aan de samenwerking met Sjoerd. Er was een prettige wisselwerking tussen ons. Sjoerd brengt een breed, relevant netwerk en sterke, inhoudelijke kennis op het onderwerp mee, ik ben scherp geweest op de wetenschappelijke onderbouwing en validiteit. Telkens zoeken naar de juiste formulering, elk woord wikken en wegen. Het was een leuk proces!”

Lees hier de ‘open access’ publicatie in Business Ethics: A European Review.

Deze publicatie is geschreven door Sjoerd Hogenbirk en Desirée van Dun. Het onderzoek dat aan de basis van deze publicatie staat is uitgevoerd door House of Performance in samenwerking met Risk & Compliance Platform Europe, Michael Page en de Vereniging van Compliance Officers. Met speciale dank aan Christophe Gillis en dr. Peter van den Berg.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
BK-20180727-HOP-0003

Over de auteur

Het ontwikkelen en benutten van het menselijk potentieel binnen organisaties om zo meer werkgeluk én betere prestaties te realiseren, vind ik fascinerend. Gaaf om daar vanuit marketing aan bij te dragen!

Naar Jeremy Husmann
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *