Een plus één is zelden drie

17/05/2016

Johan Cruijff is niet meer, maar zijn uitspraken leven voort. Vooral in het bedrijfsleven. ‘Winnen doe je met z’n allen.’ Iedereen knikt bij zo’n citaat dan instemmend en is vastbesloten nog beter samen te werken. Maar wat als de samenwerking niet het gewenste resultaat oplevert?

Vrijwel elk seminar of congres wordt afgesloten met een leuke uitsmijter; voor de samenwerking binnen een organisatie wordt sport als metafoor ingezet. En dus verschijnt Hans van Breukelen ten tonele, of zwemmer Pieter van den Hoogeband of hockeycoach Marc Lammers. Hij vertelt dan in geuren en kleuren hoe we moeten samenwerken met onze teamleden en managers om tot topprestaties te komen. Hij legt een link naar het Europees voetbalkampioenschap in 1988 of de olympische triomfen in het zwembad of op het hockeyveld. Hét bewijs! Samenwerken leidt tot gouden medailles! Enthousiast slaan we aan het einde van de bevlogen presentatie onze handen stuk. We zien de overeenkomsten tussen de sportprestaties en de eigen dagelijkse praktijk en vertellen elkaar hoe treffend het verhaal is.

Natuurlijk is slim samenwerken de sleutel tot succes. Met goed samenwerken bereik je de mooiste resultaten. Eén plus één is drie, precies dat. Maar nu de praktijk. Dan blijkt ineens dat die prachtige samenwerking niet het beoogde resultaat oplevert. Wat is hier de oorzaak van? Je spreekt toch goed met elkaar af wat je met elkaar gaat doen en hoe je dat gaat doen? Afspraken maken en nakomen. Kind kan de was doen. Ja, was het maar zo eenvoudig.

Samenwerken betekent: plannen, verbinden, communiceren, vertrouwen en evalueren. Deze werkwoorden moeten in de praktijk nauw op elkaar aansluiten. Deze acties hebben echter geen enkele betekenis als individuen hun eigen draai eraan geven. En dat gebeurt nogal eens. Daarbij heb ik geleerd dat het al mis gaat voordat er gestart is met de samenwerking. De mensen die samen de doelstellingen moeten realiseren, blijken geen eenduidig beeld te hebben van wat er moet worden bereikt en wat er precies nodig is om daar te komen.

Om tot goede, succesvolle samenwerking te komen moet je namelijk, met elkaar, weten wat de doelstelling is. Wat willen we bereiken? Hoe ziet dat doel eruit? De antwoorden op deze vragen moeten geregeld worden geëvalueerd. De doelstelling vormt de basis voor de werkafspraken die je met elkaar maakt. De doelstelling is bij voorkeur verwoord in termen van succes voor de klanten van de organisatie waar de samenwerking voor is ingericht. Pas als mensen weten wat het resultaat van ‘het samenwerken’ moet zijn, kunnen zij zich eigenaar voelen, verantwoordelijkheid nemen en gericht aan de slag gaan. Er hoeft er maar één te zijn die de verkeerde kant op wijst en de doelstelling is aan gruzelementen. Is dat dan ook de reden dat ik  Sven Kramer en zijn coach Gerard Kemkers nooit op seminars tegenkom?

https://www.linkedin.com/pulse/een-plus-%C3%A9%C3%A9n-zelden-drie-carien-de-vries?trk=prof-post

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
carien

Over de auteur

Regievoering, relatiemanagement en outsourcing zijn kernwoorden in mijn ervaringsoverzicht. Mijn energie en betrokkenheid zorgen ervoor dat ik, samen met de mensen om mij heen, beweging creëer en resultaat behaal.

Naar Carien de Vries
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *