Praat Nederlands met me

14/12/2017

De zon schijnt op het Noord-Engelse platteland. We zijn hier een weekje met vakantie, even niets moeten. “Wat zullen we vanavond eten?” vraag ik mijn Britse echtgenoot. Omdat ons vakantiehuisje zich in de middle of nowhere bevindt moeten we relatief vroeg op de dag bedenken hoe en wat we voor ons avondeten willen plannen. “Ik heb zin in Indiaas eten vanavond” zegt mijn man. Nou ja, dat is eerlijk gezegd niet exact wat hij zei. Wat hij wel zei was: “I wouldn’t mind a curry for T”. Het betekent ongeveer hetzelfde maar het klinkt toch heel anders. En dat is nu precies waar je als marketeer de komende tijd over moet gaan nadenken.

Het betekent ongeveer hetzelfde maar het klinkt toch heel anders.

Image en voice activated zoekopdrachten

De verwachtingen zijn dat binnen 5 jaar de helft van de zoekopdrachten image of voice activated zijn. Google verwerkt meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag.

Wij hebben sinds een half jaar de Google Home thuis. In Nederland wordt deze slimme speaker nog niet verkocht omdat de Nederlandse taal in dit device nog niet beschikbaar is. Net als dat je zoekopdrachten in google search intoetst, kun je Google Home je zoekopdracht nu geven door er tegen te praten. Je start met de trigger: “Oké Google, en vervolgens je opdracht, vooralsnog dus in het engels te geven. Bijvoorbeeld “Oké Google, what is the nearest Indian restaurant?  Google Home zal je vervolgens laten weten welk Indiaas restaurant het meest dichtbij is. De mogelijkheden zijn oneindig. Zo werd vandaag bijvoorbeeld bekend dat KLM een spraakgestuurde inpakassistent voor Google Home heeft gelanceerd.

Zoeken op basis van een beeld kan ook, nu al via www.image.google.com. Als ik hier een portretfoto van mijzelf invoeg krijg ik het volgende zoekresultaat:

Het beeld zelf heeft de naam ‘foto’. Zeer algemeen dus. Maar op basis van de visuele kenmerken van het beeld weet Google het beeld direct aan House of Performance te verbinden. Op de website hofp.nl wordt namelijk een beeld uit dezelfde serie gebruikt. Mooi toch! Dit biedt dus kansen om beeld strategisch in te zetten ten behoeve van SEO.

Denk jij al na over je vindbaarheid in beeld en voice?

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Love it!

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Een reactie op “Praat Nederlands met me”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *